Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorCalisch, Ann Kristin Helgeland
dc.contributor.authorLyngby, Janne
dc.date.accessioned2022-12-08T10:34:20Z
dc.date.available2022-12-08T10:34:20Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036727
dc.descriptionExecutive Master of Management i Bærekraft i praksis fra Handelshøyskolen BI, 2022en_US
dc.description.abstractOppgaven har vurdert i hvilken grad en handelshøyskole har, og kan, lykkes med innføring av sin bærekraftstrategi i studieprogrammer, gjennom å implementere og integrere tiltak i eksisterende ledelsesprosesser og studiekvalitetssystemer. Utdyping av problemstillingen og valgt case Handelshøyskolen BI (BI) i Norge, med fokus på Siviløkonom/Msc in Business og strategispesialiseringen, beskrives i kapittel 1. Oppgaven har brukt Ditlev-Simonsens sirkulære «steg-for-steg» modell for innføring av bærekraft, beskrevet i kapittel 2. Steg 5 implementering er oppgavens hovedfokus. Kvalitativ metode, med kartlegging av mange sekundærkilder, supplerende intervjuer og systematisering av innsamlet data, samt metodesvakheter omtales i kapittel 3. Modellen brukes i kapittel 4 til å systematisere kartlegging, vurderinger og forslag til nye tiltak. I kapittel 4 vurderes måloppnåelse og implementeringsprosessen, som grunnlag for en del forslag til nye tiltak. BIs måloppnåelse vurderes mot egne strategiambisjoner, mål og tiltaksplaner. BIs studiekvalitetssystem (PQS) og ledelsesprosesser vurderes på hvordan de støtter opp under implementering og integrering av de strategiske ambisjonene. BI har gjennomført mye godt endringsarbeid. Oppgaven indikerer imidlertid at det gjenstår en del arbeid, dersom BI skal oppnå egne ambisjoner om at bærekraft skal være godt integrert i undervisningen til 2025. BI har i noe grad tatt i bruk PQS i arbeidet med å implementere bærekraftstematikk i undervisningen. Etter oppgavens vurdering, bidrar ikke måten dette er utført på i vesentlig grad til at BI oppnår sine strategiske ambisjoner om integrering i alle kurs. Når det gjelder ledelsesprosessene, vurderes disse til å være preget av «utydelig» ledelse. Dette er basert på funn som viser få konkrete operasjonelle mål, manglende styringsmakt og få dedikerte ressurser. Flere tiltak for en ny ‘loop’ i alle modellstegene foreslås i kapittel 4. De bør kunne bidra til at BI lykkes enda bedre med integreringen i sin undervisning. Funnene og forslagene er i tråd med siste styrerapportering, se vedlegg 4. BI ser ut til å være i samme modnings-prosess som mange norske selskaper og handelshøyskoler. Å lykkes med dyp og bred integrering av undervisning om bærekraft og ‘ansvarlig business’ er ifølge UN PRME en maraton, ikke en sprint. Flere ‘looper’ med justeringer er en naturlig prosess, som Ditlev-Simonsen (2017, 2022) poengterer. Arbeidslivet trenger ansvarlige økonomer. Vi håper derfor oppgaven kan inspirere flere BI programmer og andre handelshøyskoler til å innføre mer bærekraft i undervisningen. Noen forslag til flere forskningsvinkler på temaet, foreslås i konklusjonen i kapittel 5.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectbærekraft praksisen_US
dc.titleInnføring av bærekraft i undervisningen - så viktig og så vanskelig. En casestudie av Handelshøyskolen BI's arbeid med å implementere og integrere bærekraft i programmet Siviløkonom/MSc Business, strategi spesialisering.en_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel