Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGrødem, Nina Elise
dc.date.accessioned2022-11-28T13:43:17Z
dc.date.available2022-11-28T13:43:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3034516
dc.descriptionExecutive Master of Management i Ledelse av lærings - og læreplanarbeid fra Handelshøyskolen BI, 2022en_US
dc.description.abstractProsjektoppgaven tar for seg ståstedsanalysen for Buøy skole i Stavanger. Sentrale data og funn viser at skolen har sine styrker ved at lærerne/de ansatte har høy grad av pro-sosial motivasjon, og ønsker å utvikle arbeidet med fagfornyelsen ved skolen. I tillegg følger skolen godt opp elevenes faglige resultater, og skolen har etablert en god praksis for bruk av fellesmøter til å arbeide med forbedret praksis. Skolens muligheter ligger blant annet i å utvikle implementeringsstrategien knyttet til fagfornyelsen og elevresultater, samt skape mer motivasjon og læring hos elever, ved at de får medvirke i større grad. Svakheter vi har funnet knytter seg til delingskulturen ved skolen, at samarbeid med elever ikke er tilstrekkelig og at implementeringsstrategiene er for vage og må få større kraft. Trusler vi ser for skolen er for lite tid og dermed fokus på samarbeid om implementering av fagfornyelsen, mangel på ærlige tilbakemeldinger og at ressursmangel kan føre til manglende implementering av elevmedvirkning. I forhold til arbeidet med profesjonsfelleskapet, skal skolen videreutvikle forståelsen og forpliktelsen hos lærerne/de ansatte. Det skal drøftes og settes i gang nye møtestrukturer som skal gi bedre effekt, og det skal vektlegges å bruke evidensbasert kunnskap/forskning, ulike mønstre i data og deling av praksiseksempler samt kollektive øvelser for å bedre felles praksis i undervisningen. Vektleggingen av elevenes motivasjon og læring skal framkomme tydelig i de profesjonelle læringsfelleskapene. Rektor og ledelsen skal videre være mer bevisste på hvilke implementeringsstrategier som er nødvendige for å forankre læring og endring hos de ansatte ved skolen, og det skal også være en jevn dialog omkring dette i læringsfelleskapene. I forhold til videre implementering er det satt opp en oversikt over mål- og visjonsendring, og spesifikke områder som skal utvikles videre. Dette er blant annet begynnerlesing, forståelse av elevkategorier, tilpasning og elevmedvirkning på ulike trinn/ klasser. I tillegg skal møtestrukturen endres noe, og innholdet i møtene spisses ytterligere mot fagfornyelsen, for å sikre implementering og forankring av de områdene skolen trenger å forbedre. Som en rød tråd gjennom disse prosessene skal det tydelig framkomme at hovedmålet er å forbedre alle elevers motivasjon og læring på skolen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectledelse læring læreplanen_US
dc.titleLedelse av lærings - og læreplanarbeiden_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel