dc.contributor.author | Trampe-Kindt, Hege | |
dc.date.accessioned | 2022-11-25T11:48:57Z | |
dc.date.available | 2022-11-25T11:48:57Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3034090 | |
dc.description | Executive Master of Management i Ledelse av utviklings og - endringsarbeid fra Handelshøyskolen BI, 2022 | en_US |
dc.description.abstract | I denne prosjektoppgaven blir styrers arbeid med og tilrettelegging for arbeid med CLASS dimensjonene på avdeling med barn i alderen 3-6 år belyst. Problemstillingen er som følger:
Hvordan kan en barnehagestyrer tilrettelegge for arbeid med CLASS dimensjoner på to avdelinger med barn i alderen 3-6 år? Bakgrunnen for valg av tema og problemstilling er at barnehagen har deltatt i forskningsprosjektet Trygg før 3, og at dette arbeidet nå skal videreføres til de eldste barna i barnehagen. Videre ble det brukt en kvalitativ spørreundersøkelse for å kunne besvare problemstillingen. Informantene var alle ansatte på to storbarnsavdelinger i den aktuelle barnehagen. Denne metoden er valgt for å få vite noe om hvor de ansatte sto ved prosjektstart, hva som måtte arbeides videre med og hvordan dette kunne gjøres fra et styrer-perspektiv. De empiriske funnene viste at de fleste informantene opplevde eierskap og besatt kunnskap om eget handlingsrom i utviklingsarbeidet. Likevel var et tydelig funn at det må arbeides videre med tilbakemelding- og læringskulturen i personalgruppen. Videre er det behov for å utforske hverandres handlingsteori og redusere gapet mellom uttryktteori og bruksteori. I oppgaven blir funnene knyttet opp mot teori om kvalitet, selvbestemmelsesteori, lærende fellesskap, handlingsteori og involverende endringsledelse. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Handelshøyskolen BI | en_US |
dc.subject | ledelse utvikling endring | en_US |
dc.title | En styrers rolle i forbedringsarbeid - å sikre kvalitet gjennom CLASS | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |