Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFjeld, May-Lisbeth
dc.date.accessioned2022-11-25T10:41:44Z
dc.date.available2022-11-25T10:41:44Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3034072
dc.descriptionExecutive Master of Management i Ledelse av utviklings og - endringsarbeid fra Handelshøyskolen BI, 2022en_US
dc.description.abstractHovedfokuset i denne oppgaven er å få en bedre forståelse om hva som kreves for å skape en varig endring som gir mer verdi for organisasjonen. Den skal også gi innsyn i hvor komplekst et implementeringsarbeid kan være. Jeg har tatt i bruk en forskningsbasert, praktisk tilnærming til styring av involverende endringsprosesser som i ledelseslitteraturen blir omtalt som fair prosess. Ved at medarbeiderne får eierskap til formålet med endringen, kan involvere seg i utvikling og testing samtidig som de opplever hyppige framskritt mht. til å realisere strategien lykkes organisasjonen med endringen (Vestergaard, 2021, s. 9). Fra å være en nesten «usynlig» leder til dagens styrer er kravene og behovene for ledelse økt ettersom barnehagene har blitt større, brukere stiller større krav om egne behov og konkurransen har blitt hardere for å fylle opp barnehageplasser. Fra omtrent 1990 og frem til i dag har barnehagepolitikkens mål vært å oppnå full barnehagedekning. Samtidig har også barnehagenes kvalitet blitt diskutert og Kunnskapsdepartementet har gjennom flere år utarbeidet forskjellige planer for kompetanseutvikling i barnehagen (Gotvassli, 2019, s. 21). Fra 2006 kom begrepet lærende barnehager inn i rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2006, s. 16). Da endringen fra kvantitet til kvalitet i barnehagesektoren ble mer fremtredende ble det også stilt større krav til ledere å organisere kompetanseutvikling enn tidligere hevder Solevåg (2010); Børhaug & Lotsberg (2010); Strand (2011), Totland (2011); Børhaug & Lotsberg (2016), referert i Gotvassli (2019, s. 26). Barnehagene har fått en mer hierarkisk ledelsesform, og det har oppstått økt konkurranse på grunn av overetablering av barnehageplasser. Det stilles derfor krav til tydelig pedagogisk ledelse og sterkere vektlegging av styrer som personalleder (Gotvassli, 2019, s. 33). Gjennom dokumentet Kompetanse for fremtidens barnehage fra 2013 har Kunnskapsdepartementet signalisert at barnehagene stadig må være i endring og utvikling. Det krever en pedagogisk ledelse som setter i gang og leder refleksjons- og læringsprosesser. Ledelse av utviklings- og endringsprosesser blir derfor en sentral oppgave for styreren i samarbeid med de pedagogiske lederne. Sammen skal de bidra at barnehagen blir en lærende organisasjon (Gotvassli, 2019, s. 15). Viktigheten av økt kompetanse innenfor endringsledelse har derfor blitt en nødvendighet for at ledere skal kunne imøtekomme alle krav som blir stilt fra samfunnet. Det er også ytterst viktig å velge riktige strategier og endrings prosesser som gir merverdi for organisasjonen siden det både er tidskrevende og omfattende å jobbe med endring i en organisasjon (Gotvassli, 2019, s. 72).en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectledelse utvikling endringsarbeiden_US
dc.titleOpplever vår organisasjon eierskap, involvering og hyppige framskritt ved bruk av "fair prosess" prinsippet?en_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel