Digitalisering og ledelse
Abstract
Dagens unge skal ut i et arbeids- og samfunnsliv som vil kreve andre kompetanser enn hva vi tidligere har hatt behov for; såkalte 21th Century Skills. For å imøtekomme dette behovet for fremtidens kompetanse krever det at skolene selv er digitalt modne. I denne prosjektoppgaven redegjør jeg for arbeidet med å kartlegge den digitale modenheten til det overordnede domenet lærere ved Askim videregående skole. Kartleggingens datamateriale er spørreundersøkelser, samtaler, observasjoner, samt elevundersøkelsen. Det fremkommer av kartleggingen at lærerne tar i bruk et lite utvalg digitale ressurser, at de i liten grad bruker digitale verktøy i vurderingsarbeidet, og at de i liten grad har konstruktive og kritiske diskusjoner rundt bruken av digitale verktøy.
Prosjektoppgaven tar for seg endringseksperimenter knyttet til digitalisering jeg har gjennomført på egen skole dette skoleåret. Eksperimentene ble valgt ut fra de mest sentrale og prekære funnene fra kartleggingen, og dreier seg om innføring av de digitale programmene Edword og Onenote. Målet med eksperimentene er at de skal føre til varig endring i undervisnings- og vurderingspraksis der digitale verktøy inngår som et sentralt element, og at disse endringene skal føre til økt grad av elevsamarbeid og økt læring.
Endringseksperimentene er gjennomført ved å bruke designtenking som metode. Det å bruke denne metoden gav meg som leder en bedre forståelse for brukerne, altså lærerne, og bidro til at lærerne opplevde prosessen som gjennomsiktig, rettferdig og hensiktsmessig.
Description
Executive Master of Management i Digitalisering og ledelse fra Handelshøyskolen BI, 2022