• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digitaliseringsprosjekt på Bleiker og Holmen videregående skoler

Heir, Marianne; Haslestad, Kjersti
Master thesis
Thumbnail
View/Open
MAN5177_12.pdf (727.4Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3033453
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Executive Master of Management [434]
Abstract
Bleiker og Holmen videregående skoler ligger begge i Viken fylkeskommune. Det er to skoler med ulik profil og funksjon. Begge skolene er kombinertskoler. Bleiker har en klar yrkesfaglig profil hvor mange elever skal ut i lære etter to år. Holmen har elever på første trinn, altså Vg1, for elever med sosiale og emosjonelle vansker. Skolene har flere like utfordringer i elevgruppene, og har tradisjon om å samarbeide om enkeltelever og tilpasset oppfølging av disse.

Etter å ha vurdert skolenes digitale modenhet og gjennomført idémyldringer og intervju med kollegiet og ledergruppene, falt valget på tre endringseksperimenter for å fremme digital utvikling. De ble gjennomført i skoleåret 2021-2022. Det ene eksperimentet handler om å få en optimalisert læring for alle elever ved bedre bruk av lese- og skrivestøttefunksjoner i Office 365. Det andre eksperimentet handler om etablering av spydspisser i kollegiet for å fremme digital utvikling. Det tredje eksperimentet er å bruke profesjonsfellesskapet i pedagogisk samarbeidstid til systematisk samarbeid for å øke digitale ferdigheter. Målet er at flere lærere kan lage innovative opplegg med bedre bruk av digitale læremidler.

Vi velger her å gå mer i dybden av det første endringseksperimentet, fordi det viste seg at effekten på bruk av lese- og skrivestøtteverktøy hadde rask og umiddelbar effekt på elevenes læring. Mange opplevde økt mestringsfølelse. Lærerne som hadde tatt i bruk lese- og skrivestøtte på en mer systematisk måte, opplevde bedre resultater i form av økt elevaktivitet i timene, og i form av bedre karakterer i vurderingssituasjoner. Minoritetselever med kort botid, kunne støtte seg på oversetter og dermed bruke morsmålet i læringsprosessen.
Description
Executive Master of Management i Digitalisering og ledelse fra Handelshøyskolen BI, 2022
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit