Prestasjoner i organisasjoner
Abstract
I denne oppgaven er problemstillingen “hvordan blåse liv i medarbeidersamtalen?”.
Problemstillingen er besvart gjennom kvalitativ forskningsmetode i form av et
aksjonsforskningsprosjekt gjennomført i to organisasjoner.
For å blåse liv i medarbeidersamtalen må man (1) gjøre medarbeidersamtalen
meningsfull, (2) gjøre medarbeidersamtalen personlig og (3) gjennomføre
kontinuerlig og tilpasset medarbeideroppfølging.
Da studien er kvalitativ er det ikke gitt at resultatene fra vår forskning er overførbar
til alle organisasjoner eller settinger. Likevel mener vi at vår tilnærming til løsning
på utfordringene til en viss grad er generaliserbar. Vi foreslår en forenklet og
overordnet mal for medarbeidersamtalen som åpner for lokale og individuelle
tilpasninger, noe som gjør at vår mal kan være anvendelig over et bredt spekter av
kontekster.
Samtidig peker våre resultater og eksisterende forskning tilbake mot en sentral
funksjon; lederen. Det vil alltid i hovedsak være lederens ansvar å legge til rette for
at rammene for en god medarbeidersamtale foreligger.
Gjennom vår forskning håper vi at lederens utfordring med å legge de riktige
rammene for enhver medarbeidersamtale er gjort noe mer overkommelig. Ved å
følge vår foreslåtte mal for medarbeidersamtalen vil trolig denne blåse nytt liv i
medarbeidersamtalen.
Vi foreslår en løsning som kan bidra til å forsterke opplevelsen av at jobben er
meningsfull og som samtidig forsterke relasjonen mellom partene i
medarbeidersamtalen. Samlet sett kan dette resultere i både økt motivasjon og
engasjement opp mot medarbeidersamtalen, partene i denne og organisasjonen som
helhet. Vi tror også at økt kvalitet i selve medarbeidersamtalen kan bidra til økt
motivasjon og engasjement generelt.
Description
Executive Master of Management i Prestasjoner i organisasjoner fra Handelshøyskolen BI, 2022