dc.description.abstract | Prosjektoppgaven tar for seg et endringseksperiment utført under måltidsituasjonen på min avdeling. I over ett halvt år har personalet og jeg jobbet sammen med eksperimentet hvor vi har gransket organiseringen og praksisen i
arbeidet med relasjoner og mestringsopplevelser. Oppgaven er skrevet ut fra en
eksplorativ metode, hvor effekten av utprøvd eksperiment, analyseres og drøftes
opp mot valgt teori og pensum.
I oppgavens første del introduseres ulike endringseksperimenter som har blitt
utprøvd, rammebetingelser og teoretisk grunnlag. I analysedelen går jeg inn på
arbeidet med måltidet ved hjelp av strukturelle endringer og ønske om forbedring
av barns utvikling via mestringsopplevelser og relasjonsbygging til andre barn og
voksne. Ønsket effekt var at endringer i både struktur og praksis kunne gi økt
forbedring og kvalitet for barna. Under gjennomføringen opplevde vi enkeltbarns
positive utvikling, men så også regresjon og problematiserte effektenes
påvirkning. Igjennom prosessen har vi jobbet mye med vår forståelse av egen
praksis, og hvor viktig det har vært å knytte teori opp mot praksis i endringseksperimentet.
Ut fra de erfaringene vi gjorde oss, etablert vi et mer granskende blikk på egen
arbeidsutføring og jeg som leder har blitt mer bevisst min fremtoning, mine
styrker og svakheter med å inkludere personalet i kompetanseheving for kunne
imøtekomme en effekt av økt kvalitet på avdeling. | en_US |