Verdsettelse av Volkswagen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3032169Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven har jeg utført en overordnet investeringsanalyse av bilkonsernet Volkswagen AG ved å benytte en kontantstrømsanalyse ihht. totalkapitalmetoden. Kontekst for oppgaven er hvordan et av verdens største bilprodusenter må omstille seg til et nytt marked, preget av stadig økende krav fra både forbrukere, investorer og politikere til å adoptere bærekraftige strategier.
Jeg har bygget og benyttet en dynamisk modell til å utføre en underliggende verdsettelse, samt analysert hvordan en rekke forhold potensielt kan påvirke framtidsutsiktene til Volkswagen. Videre har jeg simulert hvordan endringer i tre forklaringsvariabler kan påvirke selskapsverdien og driverne for verdiskapning. I tillegg har jeg forsøkt å belyse potensielle effekter av endrede makroøkonomiske forhold og konsernets evne til å håndtere nedgangstider, gitt deres store gjeld.
I oppgaven har jeg fokusert på bærekraft, og redegjort for at Volkswagen har investert både tidlig og kraftig i en overbevisende ESG strategi som utgjør en økonomisk vollgrav. De har i tillegg investert kraftig i elbilteknologi, og øremerket dobbelt så store framtidige kapitalinvesteringer som nærmeste konkurrent. Siden de har vært tidlig ute har de kommet langt med eksisterende investeringer og har allerede begynt å levere sine elbilplattformer til konkurrenter i tillegg til å inneha nest største markedsandelen i elbilsegmentet etter Tesla.
Dersom makroøkonomiske forhold forverres, kan dette tidsforspranget bli et avgjørende konkurransefortrinn som lar dem oppnå større avkastning enn kapitalkostnad mens øvrige konkurrenter må omstille seg til en høyere forventet kapitalkostnad. Den store gjeldsposten er imidlertid en av verdens største, og vil kunne påføre selskapet finansielt stress dersom økonomien opplever utfordringer.
I så tilfelle tilsier analysene at selskapet vil stå ovenfor en utfordrende balansegang hvor de må prioritere lønnsomhet over vekst, samtidig som de har et eksistensielt behov for å fullføre omstillingen til elbiler. De vil ifølge risiko-analysen ha under 30% sannsynlighet for å oppnå nødvendig ROIC, og aksjeprisen er da 23% mindre verdt enn estimatene uten makrohensyn. Sistnevnte estimater viser seg å ligge svært tett på de eksisterende aksjeprisene fra 1. april.
Beskrivelse
Executive Master of Management i Corporate Business Analytics fra Handelshøyskolen BI, 2022