Markedsorientert forretningsstrategi
Abstract
Oppgaven omhandler oppstartsselskapet MooBaa AS som satser på å markedsføre, selge og levere «tingenes internett» til bøndene. Selskapet vil bruke sensorer fra Lilbit AS for å innhente data fra beitedyr. Selskapet vil differensiere sine produkter gjennom en egenutviklet digital webplattform FarmMonitor™. Denne syr sensorenhetene sammen til en helhetlig oversikt over tilstanden på gården og gjør det mulig å åpne og stenge sensorenes attributter for prisdifferensiering.
Gårdsdrift hvor bonden har ansvar for dyr fordelt på flere besetninger, åkrer og beiteområder er svært resurskrevende. Mye av bondens tid går med til å innhente informasjon og konstatere at alt er i orden. Det er vårt inntrykk at bonden aldri føler seg tilstrekkelig oppdatert og at dette oppleves som en belastning.
FarmMonitor™ vil, via sensorer på dyr, automatisk samle inn digital informasjon, som så presenteres på en lettfattelig måte. Det medfører at bonden kan bruke tiden på å håndtere konkrete avvik og derigjennom kunne øke sin verdiskapning.
FarmMonitor™ vil også kunne tilby relevante varer og tjenester ut fra informasjonen som fanges opp. Avdekkes det at en ku halter vil systemet tilby, og ved godkjennelse fra bonden, bestille konsultasjon med veterinær. Når et dyr har behov for beskjæring av hovene vil endringen i bevegelsesmønsteret gi FarmMonitor™ beskjed og tilby automatisk bestilling av hovslager.
For bonden vil det å bli varslet om viktige hendelser og avvik gi en følelse av kontroll. Det er vårt inntrykk som spørreundersøkelsen vi utførte bekrefter at bonden har et ønske om å effektivisere gårdsdrift, men leverandører av overvåkningsteknologi har så vidt ikke fullstendig levert på sitt kundeløfte. Dette er et problem som i kombinasjon med anstreng økonomi og lave marginer gir opphav til frustrasjon.
Moobaa AS er en startUp. Det foreligger følgelig ikke historisk data. I utarbeidelse av markedsplanen er det imidlertid lagt ekstra vekt på en kartlegging av markedet, og da spesielt hjemmemarkedet. Planen er internasjonal ekspansjon, men det ligger tre år frem i tid. Videre er det gjort en grundig konkurrentanalyse for å se på vekstpotensialet og lønnsomhet for bransjen generelt.
Description
Executive Master of Management i Markedsorientert forretningsstrategi fra Handelshøyskolen BI, 2022