Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHelgesen, Geir Christian
dc.contributor.authorEl-kelish, Karim Buvik Samir
dc.date.accessioned2022-11-11T12:56:05Z
dc.date.available2022-11-11T12:56:05Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3031428
dc.descriptionExecutive Master of Management i Digitalisering, innovasjon og forretningsmodeller – i en digital tid fra Handelshøyskolen BI, 2022en_US
dc.description.abstractBakgrunnen for denne oppgaven er en fasinasjon rundt veksten til de nye digitale strømsalgsselskapene i Norge, og da spesielt veksten til Tibber. Det har vært spennende å følge reisen til strøm fra å være et lav-interesse produkt til å bli et høy-interesse produkt sterkt drevet av ekstremt høye strømpriser, priser vi ikke tidligere har opplev i Norge. De digitale strømsalgsselskapene vokser fort og sterkt drevet av innovasjon, men hva gjør de etablerte strømsalgsselskapene for å møte den sterke konkurransen fra sine heldigitale konkurrenter? Er evnen til å skape innovasjon til stede, og hvilke innovasjoner kan bidra til at de etablerte strømsalgsselskapene kan skape verdi i fremtiden? Det er dette vi ønsker å belyse i denne oppgavebesvarelsen. I vår hypotesemodell har vi identifisert 8 faktorer som vi har beskrevet i kap. 2.1-2.4, disse er oppsummert i Figur 7. Faktorene utgjør vår hypotesemodell for hvordan de etablerte strømsalgsselskapene kan skape verdi og hvor de kan innovere i fremtiden. Vår antakelse er at samtlige faktorer er viktige for å møte konkurransen fra heldigitale utfordrere. Vi har gjennomført dybdeintervju med personer som har solid kjennskap til strømmarkedet, journalister som skriver om strømmarkedet, og vi har intervjuet 5 strømsalgsselskaper. På bakgrunn av disse og våre analyser har vi fått styrket antakelsen vår om at faktorene i hypotesemodellen bidrar til at de etablerte strømsalgsselskapene kan skape verdi i fremtiden. Samtidig har vi fått avdekket at viljen til innovasjon absolutt er til stede hos strømsalgsselskapene. Vi har valgt å bruke Doblin-modellen som hovedmodell. Videre har vi benyttet The Business Model Canvas og TLBMC i kommersialiseringsfasen for å utvikle verdiforslaget. Ved å bruke TLBMC utvides verdiskapningen til å omfatte mer enn finansiell verdiskapning. Vi har også sett litt på inntjeningskurven og tvilens dal, uten å inkludere det i vår hypotesemodell. Vi fikk igjennom våre intervjuer sterke indikasjoner på at innovasjon innen bærekraft bidrar til verdiskapning. Derfor mener vi det er viktig å inkludere denne. Når man kommer til realiseringsfasen mener vi det er viktig at The Business Model Canvas evalueres for å sikre at man tilbyr et oppdatert verdiforslag som kan skape vekst og innovasjon for fremtiden.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectdigitalisering innovasjon forretningsmodelleren_US
dc.titleInnovasjoner i strømmarkedeten_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel