Hva må til for at NTB skal lykkes med å innovere sin forretningsmodell?
Abstract
Som følge av de store strukturelle endringene i mediebransjen har også det tradisjonsrike nyhetsbyrået NTB vært nødt til å tenke nytt omkring sin forretningsmodell. Selskapet har de seneste årene derfor satset stort på innovasjon, noe som har resultert i en stadig voksende portefølje av produkter og tjenester som spenner fra nyhetsinnhold til avansert bildelagringsteknologi og robot–journalistikk. Samtidig har veksten og de mange endringene synliggjort en rekke utfordringer: manglende kapasitet internt, for mange prioriteringer, og en organisasjon som står med ett ben i den gamle verden, og ett i den nye.
Denne prosjektoppgaven startet med en antakelse om at NTB kunne være tjent med å øke fokuset på forretningsmodellinnovasjon. Hypotesen hadde sitt utspring i forskning som viser at mange bedrifter fortsetter å satse utelukkende på produkt- og prosessinnovasjon på tross av at bedrifter som innoverer sin forretningsmodell oppnår bedre resultater enn de som ikke gjør det.
Gjennom intervjuer med NTBs ledergruppe, og bruk av funn fra bedriftens medarbeiderundersøkelse, har vi søkt svar på følgende problemstilling:
Hvilke faktorer må vektlegges for at NTB skal lykkes med å innovere sin forretningsmodell?
Resultatene fra studien tyder på at dersom forretningsmodellinnovasjon skal bli en kilde til ny vekst og profitt for NTB, må ledelsen forsere en rekke kognitive og organisatoriske innovasjonshindre, og iverksette tiltak og gjennomføre endringer innenfor flere organisatoriske dimensjoner, deriblant strategi og kultur. Selskapet bør også øke og systematisere bruken av åpen innovasjon. Avslutningsvis presenterer vi fem forslag til konkrete grep ledelsen kan ta for å fremme NTBs evne til forretningsmodellinnovasjon:
1. Delegere ansvar og myndighet for å frigjøre tid til strategisk arbeid
2. Innføre verktøy og metoder for å analysere og definere forretningsmodeller
3. Gjennomgå og oppdatere strategien i tråd med definert forretningsmodell
4. Utarbeide kompetansestrategi med tilhørende planer
5. Identifisere hvilke områder innenfor kulturen de ønsker å jobbe med
Description
Executive Master of Management i Digitalisering, innovasjon og forretningsmodeller – i en digital tid fra Handelshøyskolen BI, 2022