Emosjoner og ledelse
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3030976Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne studien var å undersøke sammenhengen mellom leders evne til affektintegrasjon og medarbeiders opplevelse av kvaliteten på leder-medarbeider-relasjonen, målt som hhv. sosiale og transaksjonelle leder-medarbeider-relasjoner (SLMR og TLMR). I tillegg ville vi undersøke om leders validering av medarbeiders følelser medierer denne sammenhengen. Til slutt ville vi se om kontrollspenn og opplevd rolleoverbelastning moderer forholdet mellom evne til affektintegrasjon og validering.
Vi har hentet data fra skoler, barnehager og offentlig forvaltning, til sammen 903 medarbeidere og 113 ledere responderte. Svarprosenten var 44 prosent for medarbeidere og 60 prosent for ledere. Vi testet hypotesene ved bruk av lineær og multippel regresjonsanalyse.
Vi fikk ikke støtte for våre hypoteser. Det var ingen sammenheng mellom affektintegrasjon (AI) og leder-medarbeider-relasjonen (LMR). Våre hypoteser tok utgangspunkt i global score på affektintegrasjon, som en nødvendig avgrensning av oppgavens omfang. Vi gjorde likevel analyser basert på distinkte emosjoner, dels på grunn av utfordringene vi møtte i faktoranalyse av affektintegrasjon global score, dels på grunn av muligheten til å nyansere ved bruk av AI. Dette ga oss noe mer informasjon, men heller ikke score per emosjon ga klare svar. Mediert av validering, ble sammenhengen mellom affektintegrasjon og SLMR/TLMR ikke påvirket, og vi måtte konkludere med at heller ikke moderatorene kontrollspenn eller rolleoverbelastning ville kunne moderere en ikke-signifikant sammenheng mellom affektintegrasjon og SLMR/TLMR.
På tross av mangel på støtte for våre hypoteser, gjorde vi interessante observasjoner i analyse av data. Den ene emosjonen, interesse, viste en signifikant positiv sammenheng med SLMR. Når vi kontrollerte for fasettene medfølelse og tillit, som ligger under personlighetstrekket omgjengelighet, og fant positive sammenhenger mellom dette og både affektintegrasjon, validering og SLMR, kan det synes som dette er mer relevant å studere i denne konteksten. Det vi fant mest interessant i studien, er den signifikante positive sammenhengen mellom validering og SLMR, og at denne sammenhengen forholdt seg motsatt til TLMR. Dette indikerer at atferden eller handlingen validering er av stor betydning for opplevelsen av gode relasjoner mellom medarbeider og leder. Med tanke på praktiske implikasjoner av studien kan dette vurderes som oppløftende, ettersom validering er atferd eller handling som kan læres. Affektintegrasjon derimot er iboende trekk eller en egenskap ved leder, som ikke like lett kan endres. Begrensninger, forslag til fremtidig forskning og praktiske implikasjoner blir diskutert.
Beskrivelse
Executive Master of Management i Human resource management fra Handelshøyskolen BI, 2022