Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorChristensen, Lise Kristin
dc.contributor.authorSøvik, Kristoffer Bakstad
dc.contributor.authorNamtvedt, Tone Andrea Spilling
dc.date.accessioned2022-11-08T09:28:00Z
dc.date.available2022-11-08T09:28:00Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3030578
dc.descriptionExecutive Master of Management i Governance; risikostyring, compliance og internrevisjon – i en digital tid fra Handelshøyskolen BI, 2022en_US
dc.description.abstractFormålet med oppgaven er å belyse Sjøforsvaret sin tilnærming til risiko- og virksomhetsstyring, da i operasjon eller i forberedelse til operasjon, i lys av Helge Ingstad-ulykken. Vi vil undersøke problemstillingen: Hvordan kan KNM Helge Ingstad-ulykken påvirke risiko- og virksomhetsstyring i Sjøforsvaret? Natt til torsdag 8.november 2018 kolliderte fregatten KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS utenfor Stureterminalen i Hjeltefjorden. Brobesetningen på KNM Helge Ingstad hadde ikke oppfattet at de var på kollisjonskurs før det var for sent. KNM Helge Ingstad fikk en stor skade langs styrbord skuteside. Syv av mannskapet ble lettere skadet. Sola TS fikk kun mindre skader i baugpartiet, og ingen av mannskapet ble skadet. Etter ulykken mellom KNM Helge Ingstad og Sola TS har det vært skrevet en rekke artikler og rapporter om tiden før, under og etter ulykken inntraff. Vi har i denne oppgaven begrenset oss til hendelsesforløpet fra KNM Helge Ingstad ankommer Hjeltefjorden og frem til ulykken inntraff. Problemstillingen og vår plan for å finne en konklusjon, tilsvarer at oppgaven har et kvantitativt design på undersøkelsesformen, og valgt å benytte sekundærdata som støtter opp om hverandre. Vi fokuserer på et bestemt fenomen/hendelsesforløp. COSO ERM sitt rammeverk danner grunnlaget for teorien i oppgaven ettersom rammeverket er et viktig hjelpemiddel for å oppnå helhetlig risikostyring i en organisasjon. Totalt sett er vår vurdering at Sjøforsvaret kan forbedre sin risiko- og virksomhetsstyring som følge av KNM Helge Ingstad-ulykken. Dette ved å utvikle tydeligere klareringsrutiner, nedfelle informasjon i styrende dokumenter og bedre strukturert erfaringsoverførsel ved opplæring. Gjennom kommunikasjon kan Sjøforsvaret arbeide med samhandlingen mellom alle parter, for å øke tilliten og dermed etablere ønsket kultur. Det må videre etableres målstyring av sikkerhet som en del av den øvrige virksomhetsstyringen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectrisikostyring selskapsledelse corporate governance styring kontrollen_US
dc.titleHuordan kan KNM Helge lngstad-ulykken påvirke risiko- og virksomhetsstyring i Sjøforsvaret?en_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel