• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan kan ledere håndtere sine medarbeideres følelser? En studie av sammenhengen mellom emosjonsregulering, emosjonsvalidering og LMX

Berge, Kari Anne Aarethun; Thorvaldsen, Greger; Weltzien, Ingrid Flakstad
Master thesis
Thumbnail
Åpne
MAN51091_8.pdf (490.9Kb)
Vedlegg 1 - Informasjonsbrev til respondenter.pdf (70.81Kb)
Vedlegg 2 - Spørreskjema del 1.pdf (90.32Kb)
Vedlegg 3 - Spørreskjema del 2.pdf (44.09Kb)
Vedlegg 4 - Svarbrev fra NSD.pdf (40.06Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3029389
Utgivelsesdato
2022
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Executive Master of Management [434]
Sammendrag
I denne oppgaven ser vi på sammenhengen mellom emosjonsvalidering, emosjonsregulering og leder-medarbeiderrelasjoner (LMX). Emosjoner hjelper oss å respondere effektivt og energisk på muligheter og vanskeligheter i livet, og er til stede i mange sammenhenger. Vi ser på hvorvidt, og hvordan, ansatte opplever emosjonsinvalidering fra sin leder, og om leder benytter forskjellige strategier for å hjelpe den ansatte å regulere sine emosjoner. Vårt utgangspunkt er en antakelse om at leders bruk av fire ulike strategier, såkalte IEM-strategier, for å regulere sine ansattes emosjoner påvirker relasjonen mellom leder og medarbeider, noe som igjen påvirker den ansattes affektive organisasjonsforpliktelse. De fire IEM-strategiene er situasjonsmodifikasjon, oppmerksomhetsplassering, kognitiv endring og å moderere emosjonell respons. Vi antar videre at leders invalidering av ansattes emosjoner vil ha en modererende effekt på sammenhengen mellom bruken av emosjonsreguleringsstrategiene og en sosial leder-medarbeiderrelasjon (SLMX).

For å undersøke våre hypoteser gjennomfører vi en kvantitativ studie hvor vi distribuerer et spørreskjema i to deler til 1395 ansatte i to organisasjoner i helsevesenet. Basert på dataene fra våre respondenter finner vi støtte for at strategiene situasjonsmodifikasjon og å moderere emosjonell respons har henholdsvis positiv og negativ signifikant sammenheng med SLMX. Vi finner videre at det er en signifikant positiv sammenheng mellom SLMX og affektiv organisasjonsforpliktelse. Vi finner ingen støtte for at leders invalidering av ansattes emosjoner har en modererende effekt på sammenhengen mellom bruk av IEM-strategiene og SLMX.
Beskrivelse
Executive Master of Management i Human resource management fra Handelshøyskolen BI, 2022
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit