Hvordan kan ledere håndtere sine medarbeideres følelser? En studie av sammenhengen mellom emosjonsregulering, emosjonsvalidering og LMX
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3029389Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven ser vi på sammenhengen mellom emosjonsvalidering, emosjonsregulering og leder-medarbeiderrelasjoner (LMX). Emosjoner hjelper oss å respondere effektivt og energisk på muligheter og vanskeligheter i livet, og er til stede i mange sammenhenger. Vi ser på hvorvidt, og hvordan, ansatte opplever emosjonsinvalidering fra sin leder, og om leder benytter forskjellige strategier for å hjelpe den ansatte å regulere sine emosjoner. Vårt utgangspunkt er en antakelse om at leders bruk av fire ulike strategier, såkalte IEM-strategier, for å regulere sine ansattes emosjoner påvirker relasjonen mellom leder og medarbeider, noe som igjen påvirker den ansattes affektive organisasjonsforpliktelse. De fire IEM-strategiene er situasjonsmodifikasjon, oppmerksomhetsplassering, kognitiv endring og å moderere emosjonell respons. Vi antar videre at leders invalidering av ansattes emosjoner vil ha en modererende effekt på sammenhengen mellom bruken av emosjonsreguleringsstrategiene og en sosial leder-medarbeiderrelasjon (SLMX).
For å undersøke våre hypoteser gjennomfører vi en kvantitativ studie hvor vi distribuerer et spørreskjema i to deler til 1395 ansatte i to organisasjoner i helsevesenet. Basert på dataene fra våre respondenter finner vi støtte for at strategiene situasjonsmodifikasjon og å moderere emosjonell respons har henholdsvis positiv og negativ signifikant sammenheng med SLMX. Vi finner videre at det er en signifikant positiv sammenheng mellom SLMX og affektiv organisasjonsforpliktelse. Vi finner ingen støtte for at leders invalidering av ansattes emosjoner har en modererende effekt på sammenhengen mellom bruk av IEM-strategiene og SLMX.
Beskrivelse
Executive Master of Management i Human resource management fra Handelshøyskolen BI, 2022