Motivasjon og hjemmekontor
Abstract
Denne studien har som formål å se på hvordan den hybride arbeidshverdagen
påvirker motivasjonen hos ansatte. Temaet er veldig aktuelt etter over to år med
pandemi der mange har jobbet mye hjemmefra. Etter pandemien har mange
arbeidsplasser valgt å gå over til en mer hybrid jobbhverdag. Hvordan dette påvirker
de ansatte er det enda ikke gjort mye forskning på. Vi har i denne oppgaven avgrenset
begrepet “hybrid jobbhverdag”, til å se på “grad av hjemmekontor”.
Vi har sett på hvordan grad av hjemmekontor relateres direkte til indre motivasjon,
men også hvordan det relateres til de grunnleggende psykologiske behovene
autonomi, tilhørighet og kompetanse i Deci & Ryan sin selvbestemmelsesteori.
Videre har vi også undersøkt medieringseffekten autonomi og tilhørighet har på
relasjonen mellom grad av hjemmekontor og indre motivasjon.
Vi har brukt hypotetisk deduktiv metode der vi etter en teorigjennomgang har satt opp
én hovedhypotese og seks underhypoteser. For å teste disse har vi brukt et kvantitativt
forskningsdesign der vi har benyttet en survey hvor vi har fått over 300 respondenter.
Funnene fra undersøkelsen tyder på at grad av hjemmekontor er relatert negativt til
både indre motivasjon og tilhørighet. Vi har ikke gjort funn som tyder på at grad av
hjemmekontor er relatert til hverken autonomi eller kompetanse. Det ser også ut til at
tilhørighet har en medierende effekt på relasjonen mellom grad av hjemmekontor og
indre motivasjon. Denne effekten på den samme relasjonen fant vi ikke for autonomi.
I implikasjonsdelen drøfter vi interessante teoretiske funn og ser på mulige
utfordringer rundt psykologiske behov og indre motivasjon ved mindre fysisk
tilstedeværelse. Her tror vi det vil stilles større krav til arbeidsgivere og ledere
fremover. Det er en noen begrensninger ved undersøkelsen. Blant annet tar den ikke
hensyn til alder, bosituasjon og bransje. Vi mener det er behov for mer forskning på
en hybrid arbeidshverdag og sammenhengen mellom de ulike variablene i
undersøkelsen.
Description
Executive Master of Management i Consulting fra Handelshøyskolen BI, 2022