• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

lnternprising og tollverdi

Hval, Helene
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Prosjektoppg.asd.pdf (373.5Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3029127
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Executive Master of Management [462]
Abstract
Hvordan henger internprising og tollverdi sammen? Er regelverk, guider og

guidelines fra henholdsvis Verdens Tollorganisasjon WCO og OECD samkjørte,

og hvordan skal myndighetene klare å avgjøre om en varepris satt mellom

nærstående selskaper er påvirket eller ikke?

Økonomien utvikler seg raskt i en global retning, og i henhold til Verdens

Tollorganisasjon (WCO) anslås handel med varer internt i konsern og mellom

nærstående selskaper å utgjøre i verdi rundt 60 prosent av den totale

verdenshandelen. Dette omfanget og de eventuelle utfordringer denne type

«nærstående-handel» fører med seg, gjør at tollverdi og internprising er et

prioritert fokusområde i WCO og hos mange lands tollmyndigheter. I Norge har

tollmyndighetene intensivert kontrollen med verdsettelse av varer i konsern, helt

uavhengig av om det er toll på varene eller ikke.

“While the importance of transfer pricing is increasingly appreciated, the focus

has traditionally been on direct taxation and transfer pricing still largely remains

a subject for tax specialists. In the past decade, however, it has become obvious

that the customs duties and, more recently, the VAT (value added tax) dimensions

of transfer pricing can also take quite a toll on a company’s profits and on

government revenues.” (Ping & Silberztein, 2007).

I transaksjoner mellom uavhengige parter, vil prisfastsettelsen stort sett bli styrt av

partenes motstridende interesser ved at selger forsøker å oppnå en høyest mulig

pris mens kjøper ønsker å betale minst mulig, noe som vil bidra til at man som

regel havner på tilnærmet markedspris for transaksjonen. Ved å finne korrekt

markedsverdi er man også i stand til å fastsette korrekt tollverdi ved import av

varer.

Ved transaksjoner mellom avhengige parter vil derimot ofte partene ha de samme

økonomiske interessene. Selv om de enkelte lands toll- og skattemyndigheter

behandler multinasjonale konserner som separate subjekter ved fastsettelse av tollverdi og ved beskatning, opptrer slike selskaper ofte som én økonomisk enhet.

Tollmyndighetenes bekymring har derfor tradisjonelt vært om prisen er satt for lav

slik at det blir beregnet for lite toll og avgifter, mens skattemyndighetene har vært

bekymret for at prisen er for høy slik at det innenlandske skattegrunnlaget blir

tilsvarende for lavt. Det er også en risiko for at man kan manipulere både

tolldeklarasjoner og skattemeldinger til sin fordel, for eksempel på områder hvor

det foreligger lav tollsats og høy skatt, noe som kan medføre at det blir deklarert

for høy tollverdi for å redusere det skattbare overskuddet.

I denne oppgaven skal jeg forsøke å se nærmere på salg av varer i konsern

og den medfølgende sammenhengen mellom internprising og tollverdi.
Description
Executive Master of Management i Skatte- og avgiftsrett fra Handelshøyskolen BI, 2022
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit