Ledelse av millenniumsgenerasjonen i entreprenørbransjen
Abstract
Denne oppgaven omhandler ledelse av nyansatte hos en større landsdekkende entreprenør, hvor ledere og medarbeidere i sine respektive avdelinger sitter spredt på forskjellige avdelingskontor og byggeprosjekt rundt omkring i Norge.
Nyansatte som er oppvokst på slutten av 90-tallet, hvor de som treåring fikk valget mellom å ta på regnsettet, parkdressen eller fleecen med paraply på tur til barnehagen, har helt andre forventninger til arbeidslivet enn de som noen tiår tidligere vokste opp i anorakken arvet fra onkel Morten.
Det er krevende for en leder å kombinere daglig drift av et byggeprosjekt i Bærum, i tillegg til å sørge for at medarbeidere, både på nabokontoret og en nyansatt på et byggeprosjekt i Tromsø, får oppfylt sine ønsker og tilfredsstilt sine behov for individuell tilbakemelding. Smarte og gjennomtenkte kommunikasjonsverktøy er da essensielt, men enn så viktig er fokus og utvikling av den relasjonelle forståelsen.
Å få en god relasjon til medarbeidere kommer ikke av seg selv. Spesielt ikke i en periode hvor møter har blitt gjennomført fra et kombinert kontor, skole og barnehage, til etter hvert å sitte åtte deltagere foran kamera fra hvert vårt kontor i samme korridor. Enda verre; samling med fem personer i møterom og en i pysj på skjerm som til tider blir helt uteglemt.
Pandemien har ført til en annerledes jobbhverdag, til tider på et nivå som bare innesnødde hytteeiere har opplevd før. Hvem som kommer seirende ut vil avhenge av hvem som viser mest mellommenneskelige sider og evner å se behov for nye tilstedeværende perspektiver for ledelse.
Description
Executive Master of Management i Tilstedeværende ledelse – i en digital tid fra Handelshøyskolen BI, 2021