Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMichelet, Catherine
dc.date.accessioned2022-10-28T07:58:31Z
dc.date.available2022-10-28T07:58:31Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3028760
dc.descriptionExecutive Master of Management i Tilstedeværende ledelse – i en digital tid fra Handelshøyskolen BI, 2021en_US
dc.description.abstractJeg har i denne oppgaven undersøkt fenomenet virtuell ledelse i teateret. Jeg har basert min undersøkelse på konteksten av virtuell ledelse av teaterprøver til en forestilling ved Riksteatret. Problemstillingen jeg har tatt for meg er som følger: «Hvordan fungerte virtuell ledelse av teaterprøver hos Riksteatret under koronapandemien, og hva kan man lære av hvordan et teater jobber i det virtuelle?» Jeg valgte dette temaet da jeg finner det svært interessant å forstå mer om ledelse i det virtuelle, i lys av våre dagers omfattende økning i slikt arbeid – og da jeg som profesjonell danser spesielt har interesse av å se på erfaringer fra hvordan kunstfeltet har håndtert og opplevd dette. Datamaterialet ble hentet inn gjennom kvalitative intervjuer. Den metodiske tilnærmingen i arbeidet var fenomenologisk metode, og analysen og fortolkningen av materialet ble gjennomført med hermeneutisk fortolkningstilnærming. Ulike teoretiske perspektiver ble anvendt til å belyse problemstillingen; herunder teorier om virtuell ledelse, og teorier om teaterperspektiver i ledelse. Jeg gjorde en rekke interessante funn. Gjennom min analyse, og i lys av de valgte teoretiske perspektivene, fant jeg at den virtuelle ledelsen av teaterprøver hos Riksteatret i all hovedsak fungerte godt, og ble gjennomført i tråd med mye av det som anbefales i litteraturen. Jeg fant riktignok også forbedringspotensial på visse områder for at teateret skal kunne lykkes i enda større grad med eventuelle fremtidige, virtuelle prosesser: Et sterkere fokus på bygging av relasjoner og på å fremme uformell kommunikasjon i det virtuelle, ville trolig ha gjort prosessen til en bedre opplevelse for noen, og dermed til en enda mer vellykket prosess helhetlig. Videre fant jeg en rekke aspekter som i tråd med teorien vil kunne være nyttige å lære av for virtuell ledelse i andre typer bedrifter: Det å ha digitalfrie møter, å anvende det narrative perspektivet i ledelse, samt å ta i bruk ledelsestilnærminger med røtter i teateret slik som tilstedeværende, estetisk og autentisk ledelse, vil kunne styrke konsentrasjon og fokus i arbeidsprosesser – og ikke minst fremme opplevd mening, lidenskap, motivasjon og kreativitet hos medarbeidere.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjecttilstedeværende ledelse digital tiden_US
dc.titleVirtuell ledelse i teatereten_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel