Datastrukturering for effektive CRM - prosesser og økt kundeverdi
Abstract
Denne oppgaven tar sikte på å vurdere hvordan KLP banken kan få bedre struktur
på data for deres skriftlige kundehenvendelser som mottas gjennom bankens
kontaktskjema for å avdekke kundebehov og utvikle effektive CRM- prosesser.
Oppgavens omfang begrenser seg mer spesifikt til bankens avdeling for salg – og
kundedialog som over en lengre periode har slitt med ressursplanlegging og
optimal kundeverdi.
Det er fremsatt en problemstilling, med tre tilhørende delspørsmål for å besvare
oppgaven og bidra til KLP bankens behov. Det foreligger nødvendige antakelser,
forenklinger og begrensninger i oppgaven, disse er blir vel presentert underveis.
Oppgaven er delt inn i 6 hoveddeler bestående av kapitlene «Introduksjon»,
«Nåsituasjon», «Teoretisk rammeverk», «Metode», «Analyse og diskusjon av
funn» og «Konklusjon».
De første to kapitlene tar for seg en kortfattet introduksjon til bankens historie og
nåsituasjon, samt bakgrunn for oppgaven. Det er også presentert en kort
begrepsliste av relevante begreper og forkortelser som vil brukes underveis i
oppgaven.
Teorikapittelet tar for det som ansees å være relevant lean teori, som er blant annet
lean sine fem prinsipper samt sløsing og former for dette. Det er lagt fokus på
kjennetegn av tjenesteytende selskap og hvordan lean metodikk kan
implementeres i servicebransjens unike trekk. Redegjørelse som gjøres i dette
kapitlet vil spille en viktig rolle for oppgavens videre diskusjon.
Metodekapitlet tar for seg en grundig innføring alle de tilnærminger og verktøy
som er brukt i innhentingen av, og analyseringen av primær- og sekundærdata.
Det er benyttet en kombinasjon av kvalitativ og kvantitativ metode gjennom
spørreundersøkelse, intervju, observasjon og rådata fra banken for å besvare
oppgaven. Den viktigste programvaren for all rapportering og sortering av data
har vært Excel.
Kapitelet for diskusjon redgjøre for alle relevante funn og diskutere rundt disse
basert på antakelser og teoretisk grunnlag. Det fremkommer fra funnene at det
foreligger betydelige forbedringspotensial for banken når det gjelder strukturering
og effektivisering av kundehenvendelser. Kapitelet vil avsluttes med forslag til
konkrete tiltak og videre arbeid, hvorav forslag for ny kategorisering av
henvendelser vil ansees å være av viktigst betydning.
Konklusjonen tar sikte på å benytte seg av alle foregående kapitler for å presentere
en kort og konsist besvarelse av problemstillingen. Gjennom tiltak som ny
kategorisering av kundehenvendelser, og «nudging» vil banken kunne få bedre
struktur på dataen for skriftlige henvendelser gjennom kontaktskjema. Dette kan
ha positiv effekt for dagens utfordringer, og bidra til effektiv ressursallokering og
flyt på arbeidsplassen, samt gjøre det lettere for banken å avdekke kundebehov.
Description
Bacheloroppgave i Økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, 2022