Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBerland, Irene
dc.contributor.authorFurnes, Synnøve Alise
dc.date.accessioned2022-10-26T08:16:47Z
dc.date.available2022-10-26T08:16:47Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3028334
dc.descriptionBacheloroppgave i Digital kommunikasjon og markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2022en_US
dc.description.abstractDenne bachelor oppgaven er bygget opp etter ITMARD struktur, som vil si at den består av innledning, teori, metode, analyse, resultat og en drøftedel som inneholder konklusjon. Avslutningsvis inneholder den kritikk til oppgaven og forslag til fremtidig forskning. Flere bedrifter oppretter bedriftsprofiler på Instagram. Noen av de nye utfordringene som bedriftsprofiler står overfor på Instagram, er forståelse for Instagram sine nye algoritmer, skaffe seg lojale følgere og skape engasjement. Dette har ført til at konkurranser blir brukt som markedskommunikasjon. På bakgrunn av dette er oppgavens fokus på å avdekke hvilken effekt konkurranser har for bedriftsprofiler på Instagram, og derfor er følgende problemstilling utarbeidet: Hvordan responderer følgere som er rekruttert gjennom konkurranser/giveaways på Instagram på markedsaktiviteter, følger lojalitet og engasjement, sammenliknet med eksisterende følgere? Formålet med studiet er å undersøke effekten av konkurranser på Instagram ved å se på hvordan nye følgere responderer på markedsaktiviteter, hvor engasjerte de er til innhold som blir delt og hvor lojale de er til å fortsette å følge. Dette vil bli sammenliknet med eksisterende følgere. Kunnskapen fra studiet vil være relevant for bedrifter og privatpersoner som ønsker å bruke konkurranser på Instagram som en del av sin digitale markedskommunikasjon, ved at de får en forståelse av hvilken effekt konkurranser har, som videre kan brukes til å kartlegge bruken av ressurser. Analysene som er brukt i oppgaven er basert på kvantitativ data fra spørreundersøkelse og et kvasi-eksperiment gjennomført på en gruppe. Spørreundersøkelsen er brukt for å innhente informasjon fra respondenter som selv har deltatt på konkurranser på Instagram for å avdekke informasjon om hvordan de reagerer og handler før, under og etter deltakelse. Videre er det gjennomført et kvasi-eksperiment på en gruppe. Det er blitt gjennomført en faktisk konkurranse på Instagram konto som tilhører et kjøpesenter i Bergen. Forskningsmetoden i form av kvasi-eksperimentet er gjennomført for å gi faktiske data på hvordan eksisterende og nye rekrutterte følgere reagerer og handler ved, under og etter eksponering av en konkurranse på Instagram. Ved gjennomføring av to forskningsmetoder har vi hatt mulighet til å kryssjekke resultatene mot hverandre for å ekskludere målefeil, samt gi et bedre teoretisk grunnlag for å kunne svare på problemstillingen. For å bekrefte resultatene fra de gjennomførte studiene er det blitt tatt i bruk analyser i JMP, og analyser av innhentet innsikt fra Profesjonelt Dashbord på Instagram som er omgjort til visuelle diagrammer som presenterer dataene. Funne vi fant etter de gjennomførte analysene var at konkurranser kan brukes som et effektivt markedsføringstiltak om målet til gjennomførelse av en konkurranse på Instagram er å rekruttere nye følgere. Om målet til bedriften er lojale følgere som på lang sikt skal vise engasjement på profilen og holde engasjements raten høyere, bør et annet markedsføringstiltak benyttes.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectdigital kommunikasjon markedsføringen_US
dc.titleEffekten av konkurranser som markedsføringstiltak på Instagramen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel