• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hva driver boligprisene i Norge? Hvordan kan vi gjøre det lettere for førstegangskjøpere å etablere i markedet?

Mawdsley, Oskar Evan; Ibrahim, Shad; Farahat, Adham
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Hva driver boligprisene i Norge Hvordan kan vi gjøre det lettere for førstegangskjøpere å etablere seg i markedet.pdf (2.738Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3027989
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [817]
Abstract
Vi har i denne oppgaven tatt for oss hvilke makroøkonomiske variabler som driver boligprisene i Norge. Ettersom bolig står nordmenn flest nær, har den en stor innvirkning på den økonomiske aktiviteten i landet, og er derfor interessant å studere nærmere. Med bakgrunn av de overnevnte forholdene utledet vi problemstillingen vår:

«Hva driver boligprisene i Norge? Hvordan kan vi gjøre det lettere for førstegangskjøpere å etablere seg i markedet?».

Oppgaven er delt inn i seks kapiteler. (1) introduksjon hvor vi introduserer dere for markedet, hvorfor vi ønsker å studere det, og hva vi ønsker å studere. (2) Teori og empiri hvor vi forklarer boligmarkedet nærmere basert på tidligere forskning. (3) Metode og økonometri hvor vi gjennomfører en økonometrisk analyse av dataene våre. (4) Analyse hvor vi forsøker å analysere regresjonsmodellen vår. (5) Diskusjon av funnene fra analysen og empiri. Og helt til slutt (6) hvor vi ser på utsikten til førstegangskjøpere, økonomiske utsikter og konkluderer for problemstillingen vår.

Oppgaven har tydeliggjort tre faktorer for boligmarkedet. (1) Boligmarkedet drives av tilbud og etterspørsel. (2) Tilbud og etterspørsel er igjen drevet av blant annet renter, inntekt, arbeidsledighet, byggemasse og forventinger. (3) Boligmarkedet kan også forklares av sosiologiske variabler slik som geografi, demografi, innvandring, tilflytting og endringer yrkesmønster. For å svare på tiltak knyttet til førstegangskjøpere nevner vi (1) Boligsparing for ungdom. (2) Den tredje boligsektor og til slutt (3) kjøpsmodeller, hvor vi forklarer to av OBOS sine kjøpsmodeller for førstegangskjøpere.
Description
Bacheloroppgave i Økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, 2022
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit