En studie av effekten ved implementering av coaching: Steget fra salgsledelse til salgscoaching
Abstract
1.0. Introduksjon
I dette kapitlet vil vi kort presentere bakgrunnen for valgt tema og hensikten med
vår oppgave. Videre vil vi gå inn på våre overordnede mål, introdusere vår
problemstilling, samt avgrensning. Avslutningsvis vil vi gi en presentasjon av
bedriften vi tar vårt utgangspunkt i.
1.1. Bakgrunn for temavalg
Vår problemstilling ser på effekten av coaching og hvordan det som virkemiddel
kan bidra til at bedriften, ned på butikknivå kan implementere dette mer bevisst
inn i sin opplæring. Det finnes en rekke forskning som beskriver effektene av
coaching og hvilke fordeler det medfører når det blir anvendt på rett måte. Vi
ønsker derfor med vår undersøkelse å avdekke om teoriene som fremstilles har en
overensstemmelse med virkeligheten.
1.2. Oppgavens hensikt
Hensikten med oppgaven er å belyse coaching som en nøkkel for suksess i
salgsfaget. Hva skiller coaching fra veiledning og hvordan det kan støtte opp om
den lærende organisasjonen, læringsprosessen i overgangen fra forutsigbarhet til
fornyelse. Vår hypotese er at den lærende organisasjonen trenger individer som tar
ansvar for egen læringsprosess, noe som krever tilrettelegging fra organisasjonen
som fellesskap.
1.3. Problemstillingen
Bakgrunnen for valgt problemstilling er effekten coaching har på individet, samt
hvilken effekt det har videre inn i organisasjonen. Kunnskapsdeling og det
kompetansebaserte samspillet er en nøkkel for å lykkes i team, noe som er meget
viktig for en bedrift som Elkjøp og setter premisset for å kunne lykkes i et marked
under kontinuerlig utvikling.
Vår overordnede problemstilling lyder som følger:
“Hvordan kan coaching hjelpe Elkjøp Nordre Gate med å oppnå økte resultater?”
Description
Bacheloroppgave i Salgsledelse og personlig salg fra Handelshøyskolen BI, 2022