Hvordan lykkes med overgangen fra tradisjonell til digital samhandling i prosjektgruppen?
Abstract
We all live every day in virtual environments, de ned by
our ideas
- Michael Crichton
Denne oppgaven omhandler overgangen et mindre prosjekt team
hadde fra tradisjonell til virtuell samhandling under koronapandemi-
en. Ula TAR team startet som et tradisjonelt team, men ble f a dager
etter oppstart omdannet til et virtuelt team da koronapandemien f rte
til stengte kontorer. Medlemmene av teamet hadde liten kjennskap til
hverandre fra tidligere og m atte bygge relasjoner og kultur via digitale
kanaler.
Da gjennomf ringsfasen til prosjektet ikke var fullf rt f r oppgaven
skulle innleveres, kunne ikke teamets resultater m ales opp mot tid, kost
og kvalitet. Prosjektet teamet ble derfor m alt opp prosjekt Aristotle
sine fem kjennetegn for vellykkete team for a gi oss en indikasjon p a
sannsynligheten for et suksessfult prosjekt.
Problemstillingen ble derfor f lgende: Hvordan fungerer den virtuelle
samhandling i Ula TAR team, sett opp mot Prosjekt Aristotle sine fem
kjennetegn for vellykkete team. Problemstillingen ble analysert ved hjelp
av innhentet kvantitativ og kvalitativ data, forankret i et solid teoretisk
fundament.
En gjennomgang av funn etterfulgt av en dr fting opp mot relevant
litteratur resulterte i ulike forbedringer og teknikker teamet kunne im-
plementert for a ke prosjektets muligheter for suksess. Resultatene fra
intervjuene avdekket mangelfull kommunikasjon og tilbakemelding mot
eksterne bidragsytere. Kompetanseheving, spesielt rettet mot samhand-
ling og psykologisk trygghet, er hovedanbefalingen til prosjektet. Vi har
observert at p alitelighet og psykologisk trygghet, struktur og klarhet,
samt meningen og virkningen av arbeidet er viktige suksessfaktorer for
et velykket team.
Description
Bacheloroppgave i Prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI, 2022