Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSorokin, Andrey
dc.date.accessioned2022-10-17T08:58:58Z
dc.date.available2022-10-17T08:58:58Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3026330
dc.descriptionExecutive Master of Management i Ytringsklima og ledelse fra Handelshøyskolen BI, 2021en_US
dc.description.abstractDenne prosjektoppgaven i faget “Ytringsklima og ledelse” handler om ytringsklima i en kunnskapsbasert pedagogisk organisasjon (Trondheim Katedralskole). I denne oppgaven stiller jeg spørsmålet “Hva er kritiske kvalitetsøyeblikk ved denne skolen?”, og skal prøve å finne ut mer om hvordan ytringsklimaet og den psykologiske tryggheten i organisasjonen er, hva som skjer når kritiske kvalitetsøyeblikk oppstår og hvordan vi kan håndtere dem enda bedre. I tillegg skal jeg komme med anbefalinger til hva skal til for at organisasjonen blir bedre forberedt på slike og hvordan vi skal takle fremtidige utfordringer. Ved hjelp av bøkene “Ytringsklima” av Ø. Kvalnes og “The Power of Psychological Safety” av A. Edmondson, annen relevant teori og materialer fra faget tar jeg forsøk på å utvide ledelsesperspektiver i vår organisasjon. I oppgaven berører jeg sentrale perspektiver som blant annet ytringsklima, psykologisk trygghet, tilskuereffekt, kommunikasjonsperspektivet og taushetsmysterium. I oppgaven betrakter jeg ytringsklima i Trondheim Katedralskole med utgangspunktet i pensumlitteratur og annet studiemateriell, intervjuer og samtaler med medarbeidere og mellomledere. Metodedelen inneholder fenomenologisk metode og hermeneutisk tilnærming fra min tidligere prosjektoppgave (2021) i programmet “Tilstedeværende ledelse – i en digital tid”. Den har blitt gjenbrukt og bearbeidet i konteksten ytringsklima. I tillegg har jeg brukt mine egne observasjoner, refleksjoner og erfaringer fra organisasjonen jeg jobber i og studieprogrammet jeg har tatt. Fenomenet ytringsklima er ikke nytt, men lite utforsket og praktisert. Det har fått større interesse, og i dagens kunnskapssamfunn må man få bevissthet omkring det at måten vi snakker sammen på kan gi innflytelse på hva vi kan få til sammen. I en digital tid satser ledere enda mer på tillit og relasjoner. Åpenhet og trygghet er nøkkelfaktorer til samhandling og forståelse av felles mål. Det må formes psykologisk trygghet for at organisasjonen kan prestere på sitt beste. På slutten av oppgaven kommer jeg med en liste med praktisk orienterte anbefalinger som organisasjonen kan utprøve, vurdere og bringe videre.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectytringsklimaen_US
dc.titleKritiske kvalitetsøyeblikk ved Trondheim Katedralskoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel