Hvilke strategiske valg må Namsos Kommune ta i innsatsområde teknologi for økt verdiskaping med innbygger, næringsliv og frivillighet?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3025621Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Nye Namsos kommune ble 1.1.2020 slått sammen av tre kommuner og en krets. Ny visjon, verdier og planer er på pass. Kommunen er i dag opptatt av en helhetlig tilnærming til problemløsing og utvikling. Samarbeid med nye aktører bringer nye perspektiver og muligheter. Jeg har i denne prosjektoppgaven sett på gevinst potensialet og synergieffekter for Teknologi og digital transformasjon i kommunen.
Nærhet til innbygger og bedre kommunale tjenester ligger til grunn for mål om en mer innbyggerdrevet kommune. Innbygger behov er den viktigste faktor i kommunens arbeid, og kommunen ønsker en samlet oversikt over dette, som kan tas i bruk i alle deler av kommunen. Innbygger data har stor verdi, og teknologi og digital transformasjon åpner for store muligheter og stort potensial.
Problemstillingen i oppgaven er: Hvilke strategiske valg må Namsos Kommune
ta i innsatsområde Teknologi for økt verdiskaping med innbygger, næringsliv og frivillighet? Bolyst er et sentralt spørsmål i denne sammenheng. Hva skaper bolyst og hvordan kan digital teknologi bli et verktøy for å skape en mer attraktiv kommune.
Jeg har sett på to alternative løsninger i henhold til overordnet strategiske mål, kommunens visjon, verdier, offentlige retningslinjer og situasjonsanalyse som grunnlag for resultat.
Strategi er å lage helhetlige løsninger til sammensatte komplekse problemer under omskiftelige og delvis gjensidige påvirkbare dynamiske forhold under usikkerhet om fremtidige, teknologiske, sosiale og politiske forhold og andre aktørers adferd (Diesen, 2012; Rumelt, 2011)
Hvordan skal Namsos Kommune innrette sine ressurser og kapabiliteter og legge til rette for teknologisk og digital utvikling for fremtidig verdiskaping?
Beskrivelse
Executive Master of Management i Strategisk ledelse fra Handelshøyskolen BI, 2021