• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Strategiske allianser som mulighet til økt konkurransefortrinn

Wyss, Sarah Ruth
Master thesis
Thumbnail
View/Open
MAN50511_1.pdf (865.7Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3025618
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Executive Master of Management [439]
Abstract
Namsskogan Familiepark & Hotell (NFP) er en mellomstor bedrift som ligger på Trones i Namsskogan kommune helt nord i Trøndelag. Det er en viktig reiselivsaktør i Trøndelag med rundt 50 000 besøkende hvert år. Utfordringen til bedriften er at tilgangen på kompetanse innenfor dyrestell og dyretrening er meget begrenset. Det å holde eksotiske dyr, det vil si arter som ikke holdes som husdyr eller kjæledyr og som ikke ansees til å være domestisert, i fangenskap, krever mye kunnskap og kompetanse. I Norge finnes det ingen utdanning innenfor feltet og det meste er «learning by doing».

I denne oppgaven belyser jeg mulighetene som NFP har for å inngå strategiske allianser. Tilgang til kompetanse og levende dyr er avgjørende for videreutviklingen av dyreavdelingen i NFP. Fokuset i denne oppgaven ligger derfor kun på dyreavdelingen. Forskningen viser at mange allianser mislykkes. Det finnes forskjellige grunner til det som jeg tar med i betraktning.

Jeg retter også søkelyset på bedriftens nåværende situasjon. Er tidspunktet riktig for å inngå en strategisk allianse? Hvordan ville det påvirke dagens ansatte og ledelse? Er tillitsforholdet mellom ledelse og de ansatte godt nok for å kunne foreslå en stor endring?

Gjennom analyser av bedriftens interne og eksterne forholdt avdekkes behovet bedriften har for å få til varige konkurransefortrinn. Disse resultatene tas med videre for å så komme med et forslag om strategiske allianser kan være en klok beslutning for NFP. Gjennom et forslag til en implementeringsplan med tilhørende refleksjoner om kritiske suksessfaktorer og mulige fallgruver, får bedriften et godt grunnlag, om den ønsker å gå for foreslått løsning.
Description
Executive Master of Management i Strategisk ledelse fra Handelshøyskolen BI, 2021
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit