Digital kommunikasjon- Effekt av emnefelt i en møteinnkalling fra leder
Abstract
Hensikten med denne studien var a undersøke sammenheng mellom emnefelt i møteinnkalling sendt på epost og reaksjoner hos mottaker. I tillegg 0nsket vi a se om leder-medarbeider-relasjonen (LMX) modererer den eventuelle sammenhengen mellom emnefelt og reaksjoner.
Datainnsamling er gjort gjennom et casebasert eksperiment hvor halvdelen av deltakerne fikk emnefelt i innkallingen utformet som et sp0rsmal, « Kan vi prates?» og den andre halvparten fikk emnefelt utformet som en mer formell møteinnkalling, «Innkalling ti! møte». Vi malte deretter effekten emnefeltet kunne ha på åpen og passiv mostand, ubesluttsornhet, medgjørlighet, aksept og indre forpliktelse. Vi undersøkte også hvilken relasjon deltagerne hadde til sin nærmeste leder for a se om dette modererte effekten emnefeltet hadde på reaksjoner. Det var 751 deltakere i eksperimentet som ble utført blant de ti Statsforvalterembetene i Norge.
Hovedfunn er at utforming av emnefelt i m01:einnkalling påvirker mottakers reaksjon på innholdet, bade når det gjelder motstand, usikkerhet og medgj0rlighet. Vi fant ikke st0tte for at relasjonen til leder moderer effekten emnefeltet har for reaksjoner hos mottaker. Imidlertid ser vi av datagrunnlaget at det er en direkte effekt av relasjon mellom leder og medarbeider på reaksjonsrnønstre, men dette er ikke en del av hypotesegrunnlaget i denne studien.
Begrensninger, forslag til videre forskning og praktiske implikasjoner diskuteres avslutningsvis.
Description
Executive Master of Management i Påvirkninger og makt i lederrollen fra Handelshøyskolen BI, 2021