dc.contributor.author | Eidsvold-Tøien, Irina | |
dc.date.accessioned | 2022-02-03T08:49:51Z | |
dc.date.available | 2022-02-03T08:49:51Z | |
dc.date.created | 2022-01-15T01:49:28Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | NIR : Nordiskt immateriellt rättsskydd. 2020, 1 184-199. | en_US |
dc.identifier.issn | 0027-6723 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2976775 | |
dc.description.abstract | I EØS-land som Norge har ikke nylig vedtatte EU-direktiv noen direkte virkning. Det foreslåtte Digital Singel Market-direktivet (heretter DSM),1 må gjennom en rekke vedtak i EFTA-systemet (bl.a. i EØS-komiteen og Stortinget) før det eventuelt blir en forpliktelse i norsk rett. I motsetning til de øvrige nordiske EU-landenes representanters innslag til Det nordiske opphavsrettssymposiet, vil foreliggende ”norsk kommentar til DSM-direktivet” derfor snarere omhandle nødvendigheten av det nylig vedtatte DSM-direktivet, sett i lys av norsk rett, ny norsk forskning på musikkfeltet og slik artikkelforfatteren ser det.2 Norge fikk ny åndsverklov i 2018.3 EUs arbeid med DSM-direktivet forelå som forslag på det tidspunktet departementet i Norge var i gang med å utarbeide ny åndsverklov. I prosessen med den nye loven ble det skjelet til enkelte overordnete prinsipper fra det pågående direktivarbeidet i EU, bl.a. bestemmelsen om rimelig vederlag.4 En regel om rett til rimelig vederlag ble derfor innført i den nye loven, men med et litt annet innhold enn regelen som fremgår av DSM-direktivet (art. 18 flg.). Etter mitt syn, vil dette kreve lovendring dersom direktivet blir gjennomført i norsk rett.5 I det følgende vil det kort redegjøres for hvilke endringer som synes nødvendige i den norske åndsverkloven når (dersom) direktivet blir gjennomført. Videre vil enkelte sentrale bestemmelser i DSM-direktivet bli vurdert på grunnlag av en utredning Handelshøyskolen BI i samarbeid med Menon Economics (heretter BI) har foretatt for Kulturdepartementet. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | NIR | en_US |
dc.title | Sikring av en bærekraftig kulturøkonomi, nødvendiggjør innføring av DSM-direktivet | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.description.version | acceptedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 184-199 | en_US |
dc.source.volume | 1 | en_US |
dc.source.journal | NIR : Nordiskt immateriellt rättsskydd | en_US |
dc.identifier.cristin | 1981689 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 2 | |