Luksusmerkevarer
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2828139Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [880]
Sammendrag
Luksuriøse merkevarer skiller seg betydelig fra andre merkevarer i markedet. Det
er et interessant faktum å forske på hvorfor etterspørselen etter disse merkevarene
er så høy. Vi ønsket å se på hvilke elementer forbrukerne anser som viktig i en
luksusmerkevare og hvilke faktorer som påvirker forbrukerens kjøpemønster.
Luksus er et omfattende begrepet som beskriver en livsstil, et produkt eller en
tjeneste. Gjerne med et begrenset tilbud, sterk menneskelig involvering og høy
merkeverdi.
Det er interessant å forske på nettopp hvilke elementer som bidrar til å definere en
luksusmerkevare. I tillegg til hva motivasjonen bak slike kjøp er. På bakgrunn av
dette har vi valgt følgende problemstilling til vår fordypnings bacheloroppgave i
merkevarestrategi: Hvilke elementer bidrar til at forbrukeren oppfatter et merke
som luksus, og hva er motivasjonen for et eventuelt kjøp?
Luksus finnes i dag i flere former og tilstander. Selve kjernen i luksus er en
delikat balanse mellom det utilgjengelige og det ønskelige – noe som i stor grad
motsier den tilsynelatende økte tilgjengeligheten blant befolkningen. Tidligere
hadde luksus tydeligere grenser, noe gjerne kun en liten elite kunne krysse.
Luksus var isolert. I en verden preget av utallige muligheter og drømmer, illusjon
og individualisme, har struktur, tydelige grenser og det sosiale hierarkiet blitt iført
en ny drakt. Det er imidlertid fortsatt flere aksepter ved begrepet
luksusmerkevarer som fungerer som en fellesnevner – kvalitet, eksklusivitet,
unikhet, gjenkjennelig design, overdådighet og kostbarhet.
Luksusteoriene som ligger til grunn for den teoretiske bakgrunnen er følgende:
Vigneron og Johnsons modell om prestisjesøkende forbrukeratferd og brand
luxury index. Vi har også brukt modellen the diamond utviklet av Turunen. I
tillegg til brand identity prism av Kapferer. Videre har vi gjort rede for
motivasjon, trender, effekten av høy merkeverdi, posisjonering og motiver for
luksusbruk. På bakgrunn av vår problemstilling og den teoretiske forankringen utviklet en
kvantitativ og kvalitativ undersøkelse. Vi valgte å dele den kvantitative
undersøkelsen til både menn og kvinner over 18 år. På bakgrunn av at det er en
spørreundersøkelse hele Norges befolkning kan besvare. Spørreundersøkelsen ble
først og fremst delt i sosiale medier. Undersøkelsen ble delt i perioden 24. mars –
4. april, hvor 195 gjennomførte hele undersøkelsen. Dybdeintervjuene ble
gjennomført med fem respondenter med ulik demografisk bakgrunn. Dette var et
bevisst valg for å oppnå et bredere spekter.
Analysedelen består av resultater og funn fra den kvantitative og den kvalitative
undersøkelsen. Det er store likheter når det kommer til hvilke elementer som er
viktig for forbrukerne ved kjøp av luksusmerkevarer. Resultatene fra
undersøkelsen samsvarer i stor grad med teoriene om luksusmerkevarer. Vi
konkluderte med at det viktigste elementet ved luksusmerkevarer er kvaliteten.
Imidlertid setter også forbrukerne elementene designet, funksjonalitet og unikhet
høyt. Videre konkluderte vi med at luksusmerkevarer på mange måter bidrar til å
definere den sosiale fremstillingen for mange. Motivasjonen bak et kjøp er
dermed for mange preget av et ønske om å fremstå på en konkret måte.
Hovedutfordringen ved dette studiet har vært å definere begrepet luksus.
Betydningen av luksus varierer gjerne fra forbruker til forbruker. Ved fremtidig
forskning bør én derfor forske ytterligere på begrepet luksus, og hva dette er for
den enkelte forbruker.
Beskrivelse
Bachelorstudiet i Merkevarestrategi