• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Luksusmerkevarer

Arnestad, Marie; Øversjøen, Mia
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
BACHELOR 2.pdf (2.025Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2828139
Utgivelsesdato
2020
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [881]
Sammendrag
Luksuriøse merkevarer skiller seg betydelig fra andre merkevarer i markedet. Det

er et interessant faktum å forske på hvorfor etterspørselen etter disse merkevarene

er så høy. Vi ønsket å se på hvilke elementer forbrukerne anser som viktig i en

luksusmerkevare og hvilke faktorer som påvirker forbrukerens kjøpemønster.

Luksus er et omfattende begrepet som beskriver en livsstil, et produkt eller en

tjeneste. Gjerne med et begrenset tilbud, sterk menneskelig involvering og høy

merkeverdi.

Det er interessant å forske på nettopp hvilke elementer som bidrar til å definere en

luksusmerkevare. I tillegg til hva motivasjonen bak slike kjøp er. På bakgrunn av

dette har vi valgt følgende problemstilling til vår fordypnings bacheloroppgave i

merkevarestrategi: Hvilke elementer bidrar til at forbrukeren oppfatter et merke

som luksus, og hva er motivasjonen for et eventuelt kjøp?

Luksus finnes i dag i flere former og tilstander. Selve kjernen i luksus er en

delikat balanse mellom det utilgjengelige og det ønskelige – noe som i stor grad

motsier den tilsynelatende økte tilgjengeligheten blant befolkningen. Tidligere

hadde luksus tydeligere grenser, noe gjerne kun en liten elite kunne krysse.

Luksus var isolert. I en verden preget av utallige muligheter og drømmer, illusjon

og individualisme, har struktur, tydelige grenser og det sosiale hierarkiet blitt iført

en ny drakt. Det er imidlertid fortsatt flere aksepter ved begrepet

luksusmerkevarer som fungerer som en fellesnevner – kvalitet, eksklusivitet,

unikhet, gjenkjennelig design, overdådighet og kostbarhet.

Luksusteoriene som ligger til grunn for den teoretiske bakgrunnen er følgende:

Vigneron og Johnsons modell om prestisjesøkende forbrukeratferd og brand

luxury index. Vi har også brukt modellen the diamond utviklet av Turunen. I

tillegg til brand identity prism av Kapferer. Videre har vi gjort rede for

motivasjon, trender, effekten av høy merkeverdi, posisjonering og motiver for

luksusbruk. På bakgrunn av vår problemstilling og den teoretiske forankringen utviklet en

kvantitativ og kvalitativ undersøkelse. Vi valgte å dele den kvantitative

undersøkelsen til både menn og kvinner over 18 år. På bakgrunn av at det er en

spørreundersøkelse hele Norges befolkning kan besvare. Spørreundersøkelsen ble

først og fremst delt i sosiale medier. Undersøkelsen ble delt i perioden 24. mars –

4. april, hvor 195 gjennomførte hele undersøkelsen. Dybdeintervjuene ble

gjennomført med fem respondenter med ulik demografisk bakgrunn. Dette var et

bevisst valg for å oppnå et bredere spekter.

Analysedelen består av resultater og funn fra den kvantitative og den kvalitative

undersøkelsen. Det er store likheter når det kommer til hvilke elementer som er

viktig for forbrukerne ved kjøp av luksusmerkevarer. Resultatene fra

undersøkelsen samsvarer i stor grad med teoriene om luksusmerkevarer. Vi

konkluderte med at det viktigste elementet ved luksusmerkevarer er kvaliteten.

Imidlertid setter også forbrukerne elementene designet, funksjonalitet og unikhet

høyt. Videre konkluderte vi med at luksusmerkevarer på mange måter bidrar til å

definere den sosiale fremstillingen for mange. Motivasjonen bak et kjøp er

dermed for mange preget av et ønske om å fremstå på en konkret måte.

Hovedutfordringen ved dette studiet har vært å definere begrepet luksus.

Betydningen av luksus varierer gjerne fra forbruker til forbruker. Ved fremtidig

forskning bør én derfor forske ytterligere på begrepet luksus, og hva dette er for

den enkelte forbruker.
Beskrivelse
Bachelorstudiet i Merkevarestrategi
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit