Hvilke forventninger har unge kvinnelige BI-studenter til lederrollen?
Abstract
denne bacheloroppgaven er det blitt forsket på temaet kvinner i ledelse. Oppgaven
belyser problemstillingen «hvilke forventninger har unge kvinnelige BI-studenter
til lederrollen?».
Motivasjonen for å skrive oppgaven er basert på generasjonsskifte vi nå er inne i,
hvor Millennials stadig tar større plass i arbeidsmarkedet. Formålet vårt er å forstå
og fortolke måten generasjonen Millennials opplever lederrollen. Dette basert på at
andel toppledere i Norge i dag fremdeles er lav, til tross for at Norge er et av verdens
mest likestilte land. Vi ønsker gjennom sosialiseringsprosessen å se på hvordan
veien til ledelse dannes, som påvirker den totale oppfatningen av ledelse. Samtidig
i hvilken grad rollemodeller påvirker denne prosessen, spesielt med tanke på at
Millennials generasjonen bærer preg av et mer individualistisk syn. Det vil også
være interessant å se på hvilke holdninger informantene har med tanke på den
fremtidige lederrollen ettersom holdninger påvirker forventninger.
Metoden vi har benyttet oss av er en fenomenologisk tilnærming. Problemstillingen
er belyst gjennom semistrukturert dybdeintervju av tre informanter, basert på
strategisk utvelgelse og kriterier vi hadde lagt til grunn. For å analysere
datamaterialet har vi benyttet oss av koding for å få en oversikt over de sentrale
funnene for å besvare problemstillingen. Analysen er tolket opp mot funn og empiri
som skaper en dypere forståelse av fenomenet.
Oppgaven konkluderer med at unge kvinnelige BI-studenter i fremtiden ikke skiller
mellom kjønn i ledelse. Lederstillingene vil være preget av androgyne ledere hvor
det er egenskapene som er i fokus, ikke kjønn.
Description
Bacheloroppgave i Økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, 2021