Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMarthinsen, Julie Sandal
dc.contributor.authorValland, Isak Øye
dc.date.accessioned2021-10-08T07:26:33Z
dc.date.available2021-10-08T07:26:33Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2788590
dc.descriptionBacheloroppgave i Digital kommunikasjon og markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2021en_US
dc.description.abstractHensikten med studien var å undersøke sammenhenger mellom temporal distanse og folks moralske evaluering av showrooming. Studien ble gjennomført som et eksperiment med manipulerte betingelser. Basert på tidligere forskning og fagartikler innenfor feltene Construal Level Theory (CLT), Theory of Planned Behaviour (TPB) og showrooming, ble det fremstilt seks hypoteser. Hypotesene representerte seks moralske aspekter ved showrooming, som sannsynlig kunne påvirkes av temporal distanse. For å få svar på forskningsspørsmålet gjennomførte vi en spørreundersøkelse med 515 respondenter. Respondentene ble delt inn i seks grupper. Samtlige grupper ble presentert for samme scenario; En hypotetisk person undersøkte et produkt i butikk, men kjøpte produktet på nett hos en annen forhandler. Den manipulerte variabelen mellom gruppene var tid; tiden fra personen besøkte butikk, til kjøpet på nett forelå. For å undersøke interne sammenhenger mellom variablene, utførte vi en korrelasjonsmatrise. Variansanalyse (heretter; ANOVA), med Tukey Post-Hoc test ble gjennomført for å undersøke mellomgruppeforskjeller. Resultatene gir støtte for fire av seks hypoteser. Studien finner at temporal distanse har en innvirkning på flere moralske følelser knyttet til showrooming. Studien viser også at størrelsen av temporal distanse har innvirkning på moralske oppfatninger og holdninger til showrooming.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectdigital markedsføringen_US
dc.titleTemporal distanse ved showroomingen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel