• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Temporal distanse ved showrooming

Marthinsen, Julie Sandal; Valland, Isak Øye
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2913561.pdf (2.418Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2788590
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [817]
Abstract
Hensikten med studien var å undersøke sammenhenger mellom temporal distanse

og folks moralske evaluering av showrooming. Studien ble gjennomført som et

eksperiment med manipulerte betingelser.

Basert på tidligere forskning og fagartikler innenfor feltene Construal Level

Theory (CLT), Theory of Planned Behaviour (TPB) og showrooming, ble det

fremstilt seks hypoteser. Hypotesene representerte seks moralske aspekter ved

showrooming, som sannsynlig kunne påvirkes av temporal distanse. For å få svar

på forskningsspørsmålet gjennomførte vi en spørreundersøkelse med 515

respondenter. Respondentene ble delt inn i seks grupper. Samtlige grupper ble

presentert for samme scenario; En hypotetisk person undersøkte et produkt i

butikk, men kjøpte produktet på nett hos en annen forhandler. Den manipulerte

variabelen mellom gruppene var tid; tiden fra personen besøkte butikk, til kjøpet

på nett forelå.

For å undersøke interne sammenhenger mellom variablene, utførte vi en

korrelasjonsmatrise. Variansanalyse (heretter; ANOVA), med Tukey Post-Hoc

test ble gjennomført for å undersøke mellomgruppeforskjeller. Resultatene gir

støtte for fire av seks hypoteser. Studien finner at temporal distanse har en

innvirkning på flere moralske følelser knyttet til showrooming. Studien viser også

at størrelsen av temporal distanse har innvirkning på moralske oppfatninger og

holdninger til showrooming.
Description
Bacheloroppgave i Digital kommunikasjon og markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2021
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit