Temporal distanse ved showrooming
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2788590Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [818]
Sammendrag
Hensikten med studien var å undersøke sammenhenger mellom temporal distanse
og folks moralske evaluering av showrooming. Studien ble gjennomført som et
eksperiment med manipulerte betingelser.
Basert på tidligere forskning og fagartikler innenfor feltene Construal Level
Theory (CLT), Theory of Planned Behaviour (TPB) og showrooming, ble det
fremstilt seks hypoteser. Hypotesene representerte seks moralske aspekter ved
showrooming, som sannsynlig kunne påvirkes av temporal distanse. For å få svar
på forskningsspørsmålet gjennomførte vi en spørreundersøkelse med 515
respondenter. Respondentene ble delt inn i seks grupper. Samtlige grupper ble
presentert for samme scenario; En hypotetisk person undersøkte et produkt i
butikk, men kjøpte produktet på nett hos en annen forhandler. Den manipulerte
variabelen mellom gruppene var tid; tiden fra personen besøkte butikk, til kjøpet
på nett forelå.
For å undersøke interne sammenhenger mellom variablene, utførte vi en
korrelasjonsmatrise. Variansanalyse (heretter; ANOVA), med Tukey Post-Hoc
test ble gjennomført for å undersøke mellomgruppeforskjeller. Resultatene gir
støtte for fire av seks hypoteser. Studien finner at temporal distanse har en
innvirkning på flere moralske følelser knyttet til showrooming. Studien viser også
at størrelsen av temporal distanse har innvirkning på moralske oppfatninger og
holdninger til showrooming.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Digital kommunikasjon og markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2021