Kundelojalitet, kundetilfredshet og gode kunderelasjoner hos Advania
Abstract
Denne oppgaven handler om hvor mye kundelojalitet og kundetilfredshet har å
bety for å opprettholde gode kunderelasjoner, samtidig skape nye og langsiktige
kundeforhold. IT- markedet er et stort marked med mange konkurrenter som tilbyr
det samme av produkter og tjenester. Det er derfor essensielt for bedriften
Advania å ha god kundetilfredshet og lojalitet hos kundene sine, slik at det bygges
gode kunderelasjoner. I oppgaven ser vi på hvor mye god kundetilfredshet og
lojalitet kan påvirke positivt for en bedrift. Oppgaven tar for seg følgende
problemstilling:
Hvordan påvirker kundetilfredsheten kundelojaliteten hos kundene i Advania, og
hvordan kan de benytte denne kunnskapen til å beholde og forbedre
kunderelasjonene?
Oppgaven vil først ta for seg i kapittel 1, problemstilling og en presentasjon om
bedriften. Videre i kapittel 2 vil vi gå innpå de sentrale begrepene som
kundetilfredshet, kundelojalitet og annen relevant informasjon som vi får bruk for
ved å besvare problemstillingen senere i oppgaven.
I kapittel 3 gjør vi rede for metoden som skal brukes for å ta bruk i
dybdeintervjuer, vi går igjennom valg av metode og undersøkelse design. I
kapittelet tar vi bruk i kvalitative dybdeintervjuer for å gå skikkelig i dybden på
hvordan kundene i Advania føler seg tilfredse, slik at de blir skikkelig lojale til
bedriften, som fører til gode relasjoner. Kapittel 4 presenterer resultatene fra
dybdeintervjuene og viktige funn fra undersøkelsen blir beskrevet.
Avslutningsvis i kapittel 5 og 6 blir det drøftet relevante funn opp mot teori
etterfulgt av en konklusjon. Undersøkelsen viser at kundeservice, god kompetanse
og gode forhold mellom kunde og ansatt er viktige faktorer for kundene. Vi går
også innom noen anbefalinger og tiltak som kan føre til et forbedringspotensial.
Description
Bacheloroppgave i Salgsledelse og personlig salg fra Handelshøyskolen BI, 2021