• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det må bli kult å feile!

Solvang, Carl Emil Henning Søderstrøm; Televik, Kristian Hofseth
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
2910295.pdf (3.261Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2788206
Utgivelsesdato
2021
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [881]
Sammendrag
Hensikten med denne studien er å undersøke den norske

entreprenørskapskulturen, og belyse temaet fra et psykologisk perspektiv. Hvorfor

er det ikke fler som satser stort i Norge, når vi har et unikt velferdssystem som

tilrettelegger for gründervirksomhet på veldig mange måter.

Hvorfor har vi ikke et norsk svar på Silicon Valley eller Silicon Roundabout?

Nettopp her kommer psykologien inn - er det slik at den iboende kulturen vi

nordmenn besitter har en hemmende funksjon når det kommer til det å “ta en

annen vei”, og satse på seg selv?

Forskningen ble utført gjennom en metodisk tilnærming - og totalt stilte syv

gründere som intervjuobjekter til et personlig dybdeintervju. Intervjuene bar preg

av et eksplorativt design, som åpner for at man kan avdekke nyttig informasjon

underveis i intervjuet, og bevege seg rundt intervjuguidens satte

forskningsområder. Videre ble meningsinnholdet dedusert til fem koder;

«nettverk/kunnskapsdeling», «selvstendighet, «komfort», «presse» og

«engasjement». Grunnet studiets psykologiske tilnærming ble personlighetsteori

vektlagt for å gi leseren et innblikk i intervjuobjektene, samt etterstrebe relevante

sammenhenger som kan gi en forklaring på hvordan janteloven påvirker

entreprenørskapskulturen i Norge.

I løpet av studiet ble en rekke interessante påvirkningsfaktorer introdusert - blant

annet hvordan pressens enorme påvirkningskraft hemmer norsk

entreprenørskapskultur og hvordan det å bedrive entreprenøriell virksomhet i

Norge er mindre foretrukket grunnet graden av komfort nordmenn generelt har

uten entreprenørskap. Avslutningsvis ser janteloven ut til å ha en positiv

innvirkning på den individuelle entreprenøren, og fenomenet oppleves faktisk å

fungere som en motivasjonsfaktor. Situasjonen er derimot annerledes på

makronivå, der janteloven anses å ha en svært negativ funksjon. Det å bedrive

entreprenørskap fremstilles, spesielt gjennom media, som et enormt usikkert,

risikabelt og selvsentrert yrke som de færreste behersker. Studiets resultat gir

derfor en indikasjon på at janteloven har en negativ effekt på den norske

entreprenørskapskulturen, men likevel fungerer som en motivator på et individuelt

plan.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Entreprenørskap fra Handelshøyskolen BI, 2021
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit