Chatbot avatar - Antropomorfisme og adopsjon
Abstract
En chatbot er et dataprogram som kommuniserer med mennesker via tekst eller
tale. Chatboter er i sterk vekst og temaet i denne bacheloroppgaven handler om
det visuelle utrykket til en chatbot. Formålet med studien er å utforske hvordan
man bør designe en chatbot avatar for å øke sannsynligheten for at forbruker vil
adoptere tjenesten.
I studien har vi hentet teorier fra sosiologi og psykologi i et forsøk på å finne
visuelle virkemidler som bør brukes ved design av chatbot avatar. Vi har lagt stor
vekt på antropomorfisme, i tillegg til å utforske teorier som Gestalt prinsippet for
likhet og kjønnsroller og stereotypier.
I vår studie har vi har valgt datainnsamling ved kvantitativ metode med kausalt
design som forskningsdesign for vår problemstilling.
Teoriene har gitt oss antagelser på hva respondentene vil foretrekke av ulike
design muligheter. Disse antagelsene har vi testet som hypoteser i en
spørreundersøkelse som inneholdt ulike A/B eksperimenter, samt spørsmål med
Likert-skala.
Datainnsamling ble gjort ut ifra bekvemmelighetsutvalg der populasjonen var
representert i hovedsak av respondenter i alderen 20-40 år. For å styrke den
interne validiteten i studien gjennomførte vi en pretest hvor vi intervjuet deltagere
i etterkant av å ha gjennomført undersøkelsen.
I analyse av datainnsamlingen har vi lagt vekt på konverteringsrate for
spørsmålene som tilhørte A/B eksperimentene og gjennomsnittsverdier som
tilhørte spørsmål med Likert-skala.
Resultatet av studien gir oss et tre-stegs rammeverk for hvordan man bør designe
en god chatbot avatar. Resultatene gir også et godt grunnlag for videre forskning
på micro-justeringer av ulike virkemidler i en avatar, samt gir bedriftene et godt
utgangspunkt for å designe og teste egne avatar design.
Description
Bacheloroppgave i Digital kommunikasjon og markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2021