• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Chatbot avatar - Antropomorfisme og adopsjon

Bøhlum, Baard Emil; Bårtveit, Martin; Flo, Kasper Grung
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2913890.pdf (4.251Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2787818
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
En chatbot er et dataprogram som kommuniserer med mennesker via tekst eller

tale. Chatboter er i sterk vekst og temaet i denne bacheloroppgaven handler om

det visuelle utrykket til en chatbot. Formålet med studien er å utforske hvordan

man bør designe en chatbot avatar for å øke sannsynligheten for at forbruker vil

adoptere tjenesten.

I studien har vi hentet teorier fra sosiologi og psykologi i et forsøk på å finne

visuelle virkemidler som bør brukes ved design av chatbot avatar. Vi har lagt stor

vekt på antropomorfisme, i tillegg til å utforske teorier som Gestalt prinsippet for

likhet og kjønnsroller og stereotypier.

I vår studie har vi har valgt datainnsamling ved kvantitativ metode med kausalt

design som forskningsdesign for vår problemstilling.

Teoriene har gitt oss antagelser på hva respondentene vil foretrekke av ulike

design muligheter. Disse antagelsene har vi testet som hypoteser i en

spørreundersøkelse som inneholdt ulike A/B eksperimenter, samt spørsmål med

Likert-skala.

Datainnsamling ble gjort ut ifra bekvemmelighetsutvalg der populasjonen var

representert i hovedsak av respondenter i alderen 20-40 år. For å styrke den

interne validiteten i studien gjennomførte vi en pretest hvor vi intervjuet deltagere

i etterkant av å ha gjennomført undersøkelsen.

I analyse av datainnsamlingen har vi lagt vekt på konverteringsrate for

spørsmålene som tilhørte A/B eksperimentene og gjennomsnittsverdier som

tilhørte spørsmål med Likert-skala.

Resultatet av studien gir oss et tre-stegs rammeverk for hvordan man bør designe

en god chatbot avatar. Resultatene gir også et godt grunnlag for videre forskning

på micro-justeringer av ulike virkemidler i en avatar, samt gir bedriftene et godt

utgangspunkt for å designe og teste egne avatar design.
Description
Bacheloroppgave i Digital kommunikasjon og markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2021
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit