dc.contributor.author | Smith, Celine Louise Dyran | |
dc.contributor.author | Hjorth, Sofia Marie Boffa | |
dc.date.accessioned | 2021-10-05T14:44:34Z | |
dc.date.available | 2021-10-05T14:44:34Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2787816 | |
dc.description | Bacheloroppgave i Kulturledelse /Creative Industries Management fra Handelshøyskolen BI, 2021 | en_US |
dc.description.abstract | Denne bacheloroppgaven vil ta for seg den norske dataspillbransjen, hvor
hovedfokuset vil ligge rundt internasjonale forretningsstrategier og mulige faktorer
for suksess. Oppgaven vil samtidig sammenligne den norske dataspillbransjen med
den svenske dataspillbransjen, hvor vi ønsker å se etter ulikheter som kan være
viktige suksessfaktorer. Studie er basert på ulike perspektiver eksternt og internt fra
dataspillbransjen. For å utforske dette har vi formulert problemstillingen:
“Hva kjennetegner norske dataspillselskapers internasjonale forretningsstrategi i
forhold til svenske”
Problemstillingen deles opp i 3 underproblemstillinger som tar for seg hvilke
ressurser som er fokusert mot internasjonal kunnskap og utvikling av
markedsføringsstrategier og andre forretningsstrategier for det internasjonale
markedet. For å svare på underproblemstillingene har vi valgt et kvalitativt
undersøkelsesdesign gjennom dybdeintervjuer, som skal kunne gi oss videre
relevante funn. Dybdeintervjuene er gjort av sentrale respondenter fra bransjen med
en eller flere former for kunnskap om industrien. Hovedfunnene fra
dybdeintervjuene vil videre bli knyttet opp til ulik teori. Viktige teori som blir
drøftet inkluderer Porters tre generiske krefter, Born Global teori og Uppsala
modellen. Det vil bli fokusert mest på bevisstheten norske og svenske
dataspillselskaper har om internasjonale forretningsstrategier og hvor mye
kunnskap de har om dette feltet.
Hovedfunnene blir vurdert gjennom en sammenligning mellom de norske og
svenske dataspillselskapene, som videre vil skape muligheter og utfordringer som
den norske dataspillbransjen vil stå overfor. De norske og svenske
dataspillselskapenes perspektiv vil være en viktig del av studien, samt eksterne
respondenter som viser til erfaring, økonomi, forretning og internasjonalisering
over bransjen. Det er også viktig å nevne rammeverket og kulturpolitikk som den
norske dataspillbransjen må forholde seg til.
Ved å tydeliggjøre mulighetene og utfordringene til den norske dataspillbransjen,
har vi som formål å kunne hjelpe bransjen til å vokse globalt sett, men også inspirere
andre om å forske videre på dette feltet. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Handelshøyskolen BI | en_US |
dc.subject | creative industries management | en_US |
dc.subject | kultur | en_US |
dc.subject | ledelse | en_US |
dc.subject | kulturledelse | en_US |
dc.title | Den norske dataspillbransjen | en_US |
dc.type | Bachelor thesis | en_US |