• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den norske dataspillbransjen

Smith, Celine Louise Dyran; Hjorth, Sofia Marie Boffa
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
2913500.pdf (3.303Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2787816
Utgivelsesdato
2021
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven vil ta for seg den norske dataspillbransjen, hvor

hovedfokuset vil ligge rundt internasjonale forretningsstrategier og mulige faktorer

for suksess. Oppgaven vil samtidig sammenligne den norske dataspillbransjen med

den svenske dataspillbransjen, hvor vi ønsker å se etter ulikheter som kan være

viktige suksessfaktorer. Studie er basert på ulike perspektiver eksternt og internt fra

dataspillbransjen. For å utforske dette har vi formulert problemstillingen:

“Hva kjennetegner norske dataspillselskapers internasjonale forretningsstrategi i

forhold til svenske”

Problemstillingen deles opp i 3 underproblemstillinger som tar for seg hvilke

ressurser som er fokusert mot internasjonal kunnskap og utvikling av

markedsføringsstrategier og andre forretningsstrategier for det internasjonale

markedet. For å svare på underproblemstillingene har vi valgt et kvalitativt

undersøkelsesdesign gjennom dybdeintervjuer, som skal kunne gi oss videre

relevante funn. Dybdeintervjuene er gjort av sentrale respondenter fra bransjen med

en eller flere former for kunnskap om industrien. Hovedfunnene fra

dybdeintervjuene vil videre bli knyttet opp til ulik teori. Viktige teori som blir

drøftet inkluderer Porters tre generiske krefter, Born Global teori og Uppsala

modellen. Det vil bli fokusert mest på bevisstheten norske og svenske

dataspillselskaper har om internasjonale forretningsstrategier og hvor mye

kunnskap de har om dette feltet.

Hovedfunnene blir vurdert gjennom en sammenligning mellom de norske og

svenske dataspillselskapene, som videre vil skape muligheter og utfordringer som

den norske dataspillbransjen vil stå overfor. De norske og svenske

dataspillselskapenes perspektiv vil være en viktig del av studien, samt eksterne

respondenter som viser til erfaring, økonomi, forretning og internasjonalisering

over bransjen. Det er også viktig å nevne rammeverket og kulturpolitikk som den

norske dataspillbransjen må forholde seg til.

Ved å tydeliggjøre mulighetene og utfordringene til den norske dataspillbransjen,

har vi som formål å kunne hjelpe bransjen til å vokse globalt sett, men også inspirere

andre om å forske videre på dette feltet.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Kulturledelse /Creative Industries Management fra Handelshøyskolen BI, 2021
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit