Show simple item record

dc.contributor.authorSmith, Celine Louise Dyran
dc.contributor.authorHjorth, Sofia Marie Boffa
dc.date.accessioned2021-10-05T14:44:34Z
dc.date.available2021-10-05T14:44:34Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2787816
dc.descriptionBacheloroppgave i Kulturledelse /Creative Industries Management fra Handelshøyskolen BI, 2021en_US
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven vil ta for seg den norske dataspillbransjen, hvor hovedfokuset vil ligge rundt internasjonale forretningsstrategier og mulige faktorer for suksess. Oppgaven vil samtidig sammenligne den norske dataspillbransjen med den svenske dataspillbransjen, hvor vi ønsker å se etter ulikheter som kan være viktige suksessfaktorer. Studie er basert på ulike perspektiver eksternt og internt fra dataspillbransjen. For å utforske dette har vi formulert problemstillingen: “Hva kjennetegner norske dataspillselskapers internasjonale forretningsstrategi i forhold til svenske” Problemstillingen deles opp i 3 underproblemstillinger som tar for seg hvilke ressurser som er fokusert mot internasjonal kunnskap og utvikling av markedsføringsstrategier og andre forretningsstrategier for det internasjonale markedet. For å svare på underproblemstillingene har vi valgt et kvalitativt undersøkelsesdesign gjennom dybdeintervjuer, som skal kunne gi oss videre relevante funn. Dybdeintervjuene er gjort av sentrale respondenter fra bransjen med en eller flere former for kunnskap om industrien. Hovedfunnene fra dybdeintervjuene vil videre bli knyttet opp til ulik teori. Viktige teori som blir drøftet inkluderer Porters tre generiske krefter, Born Global teori og Uppsala modellen. Det vil bli fokusert mest på bevisstheten norske og svenske dataspillselskaper har om internasjonale forretningsstrategier og hvor mye kunnskap de har om dette feltet. Hovedfunnene blir vurdert gjennom en sammenligning mellom de norske og svenske dataspillselskapene, som videre vil skape muligheter og utfordringer som den norske dataspillbransjen vil stå overfor. De norske og svenske dataspillselskapenes perspektiv vil være en viktig del av studien, samt eksterne respondenter som viser til erfaring, økonomi, forretning og internasjonalisering over bransjen. Det er også viktig å nevne rammeverket og kulturpolitikk som den norske dataspillbransjen må forholde seg til. Ved å tydeliggjøre mulighetene og utfordringene til den norske dataspillbransjen, har vi som formål å kunne hjelpe bransjen til å vokse globalt sett, men også inspirere andre om å forske videre på dette feltet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectcreative industries managementen_US
dc.subjectkulturen_US
dc.subjectledelseen_US
dc.subjectkulturledelseen_US
dc.titleDen norske dataspillbransjenen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record