Hvordan bør spillutviklere på det norske markedet prioritere valg av betalingsmodell ut i fra forbrukerens opplevelse av de ulike modellene?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2787554Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
Denne oppgaven er avsluttende del av vår bachelorutdanning i Creative Industries
Management ved Handelshøyskolen BI i Oslo. Den representerer bredden og
dybden av kunnskap vi har opparbeidet gjennom tre år i studier. Oppgaven tar for
seg problemstillingen: Hvordan bør spillutviklere på det norske markedet
prioritere valg av betalingsmodell ut i fra forbrukerens opplevelse av de ulike
modellene? Gjennom å se på i hvilken grad ulike betalingsmodeller i spillbransjen
i Norge påvirker forbrukerens opplevelse av ulike spill. Bakgrunnen for denne
bacheloroppgaven kommer fra en bransje i rask og hyppig vekst på globalt nivå,
samt sterk interesse for bransjen hos begge studenter.
Første del av studien tar for seg en bakgrunns- og situasjonsanalyse av
spillmarkedet, og ser på utvikling av bransjen på et nasjonalt og internasjonalt
nivå. Vi beskriver tema og problemstilling, og tar for oss studiens avgrensning
samt generelle formål. Oppgaven tar for seg tre av de mest brukte
betalingsmodellene i bransjen; 1) Abonnementsbaserte spill, 2) gratisspill med
microtransactions og 3) engangskjøpsspill.
Andre del av oppgaven er en teoretisk forankring der vi tar for oss tidligere
studier, teorier, forskningsartikler og pensumbøker som sekundærdata, og som
ligger til grunn for oppgavens spørreundersøkelse og videre analyser. Deretter ser
studien på valgt metodikk, som tilsier kvantitativ metode med et deskriptivt
forskningsdesign. Vi ser på dataene fra de ulike betalingsmodellene separat, samt
analyserer de som en gruppe og sammenligner de opp mot hverandre.
Hovedfunnene fra studien viser til lite forskjeller mellom de ulike
betalingsmodellene og deres påvirkningskraft på videre bruk og kjøp, og at det er
enjoyment som er faktoren som påvirker forbrukeren mest. Mangel på forskjeller
mellom betalingsmodellene indikerer at dette ikke bør være et større fokusområde
for norske spillutviklere for å sikre videre bruk og kjøp i sine spill. Resten av
oppgaven tar for seg funnene fra analysen og diskuterer de og deres praktiske
betydning for den norske bransjen.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Kulturledelse /Creative Industries Management fra Handelshøyskolen BI, 2021