Jeg, mitt selvbilde og reklamen: selvkongruens og personlig markedskommunikasjons interaksjonseffekter på holdninger og følelser til reklamen
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2787532Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [880]
Sammendrag
Reklamer finner vi over alt og forbrukere blir stadig eksponert for
markedskommunikasjon i ulike digitale kanaler. Digital markedsføring er derfor
viktigere enn noen gang. Formålet med vår oppgave er å undersøke hvordan
forbrukerens følelser og holdninger til reklamen påvirkes av eget selvbilde og
type markedskommunikasjon. Økt kunnskap rundt dette skal hjelpe bedrifter med
å ta riktig valg knyttet til hvem de ønsker å sende personlig
markedskommunikasjon til. Vår problemstilling er følgende: Hvilken effekt har
forbrukerens grad av selvkongruens og bedriftens grad av personlig
markedskommunikasjon på utløste følelser og holdninger til reklamen?
I teoridelen av oppgaven redegjør vi for relevant forskning og teorier rundt
personlig markedskommunikasjon og selvkongruens. Med utgangspunkt i dette
diskuterer vi mulige interaksjonseffekter mellom selvkongruens og personlig
markedskommunikasjon, og vi har utledet syv hypoteser og en konseptuell
forskningsmodell. Videre diskuterer vi persuasion knowledge som en mulig
modererende faktor i modellen.
I vårt metodekapittel presenteres vårt kausale forskningsdesign. Vi har
gjennomført en kvantitativ undersøkelse i form av et eksperiment. Først målte vi
respondentens selvkongruens mot merket Coca-Cola, for så å vise den ene
halvparten en upersonlig reklame, og den andre halvparten en personlig reklame.
Deretter målte vi blant annet holdning til reklamen og utløste følelser. Vi benyttet
et bekvemmelighetsutvalg og hentet respondenter gjennom sosiale medier.
Datasettet fra undersøkelsen ble bearbeidet, og begrepene i vår undersøkelse ble
testet gjennom faktoranalyser, og Cronbachs alfa. Flere begreper og indikatorer
besto ikke kravene i analysene og ble fjernet.
For å besvare våre hypoteser gjennomførte vi ANOVA og t-tester. Vi fikk støtte
for to av våre syv hypoteser. Vi testet også kontrollvariabelen persuasion
knowledge på modellen, og fant ut at den påvirker modellen for følelser. Videre
gjennomførte vi tilleggsanalyser på brand attachement og negative følelser.
Vi fikk ikke støtte for at den personlige markedskommunikasjonen resulterte i
mer positive holdninger og følelser. Vi fikk støtte for av selvkongruens er med på
å påvirke holdninger og følelser. Selv om vi ikke fikk bekreftet alle hypotesene våre har vi funnet signifikante sammenhenger. Våre hovedfunn er at både de med
høy og lav selvkongruens ser ut til å ha mer positiv holdning og mer utløste
positive følelser til den personlige markedskommunikasjonen, enn til den
upersonlige. Tilleggsanalysene viser også at det er flest negative følelser knyttet
til den personlige markedskommunikasjonen.
Studien har en del begrensinger, og det er gode muligheter for videre forskning på
problemstillingen. Med den kunnskapen vi har tilegnet oss, anser vi det som et
sjansespill å sende personlig markedskommunikasjon til hvem som helst, og står
for antagelsen om at slik reklame må tilpasses et spesielt publikum.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Digital kommunikasjon og markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2021