dc.description.abstract | Med inntoget av aksjebasert folkefinansiering har flere tidligfaseselskaper fått
muligheten for finansiering, samt at flere private mennesker har fått muligheten til
å støtte og investere i oppstartsbedrifter. Sammen med selskapet Folkeinvest AS
har vi skrevet en bacheloroppgave som tar for seg noen av de største utfordringene
de har med aksjebasert folkefinansiering i Norge: å engasjere flere mennesker.
Basert på utfordringene plattformene for aksebasert folkefinansiering har fikk vi
følgene problemstilling:
«Hva kan Folkeinvest gjøre for å engasjere folk til å spare og investere i
tidligfaseselskaper?»
For å besvare problemstillingen har undersøkt relevant sekundærdata og
gjennomført dybdeintervjuer med både uerfarne og erfarne investorer og sparere. I
kapittel 2 presenterer vi en grundig gjennomgang av tilgjengelig og relevant teori
om folkefinansiering og teorier om holdninger og atferd. Videre valgte vi å
intervjue både uerfarne og erfarne investorer for å kunne sammenligne og
identifisere sentrale holdninger, assosiasjoner og erfaringer blant
forbrukersegmentene til Folkeinvest.
Av dybdeintervjuene fant vi relativt store forskjeller mellom de uerfarne og erfarne
investorene. De uerfarne hadde liten eller ingen kjennskap og forbindelser til equity
crowdfunding, mens de erfarne investorene vi snakket med hadde alle personlige
erfaringer med flere norske folkefinansieringsplattformer.
Videre identifiserte vi også at flere av de uerfarne investorene følte at aksjebasert
folkefinansiering var utilgjengelig for dem, og at dette var noe for finanseliten, som
de hadde sett på TV. De oppga at de var usikre hvordan man ble invitert til å delta
i slike kampanjer, og oppga at dette føltes ut som et tilbud som var lukket for dem. | en_US |