• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Investorers atferd og holdninger til equity crowdfunding Hvordan kan Folkeinvest engasjere folk til å spare og investere med folkefinansiering?

Storkås, Eirik; Einarsen, Simon Aakeberg
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2912712.pdf (3.069Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2787382
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Med inntoget av aksjebasert folkefinansiering har flere tidligfaseselskaper fått

muligheten for finansiering, samt at flere private mennesker har fått muligheten til

å støtte og investere i oppstartsbedrifter. Sammen med selskapet Folkeinvest AS

har vi skrevet en bacheloroppgave som tar for seg noen av de største utfordringene

de har med aksjebasert folkefinansiering i Norge: å engasjere flere mennesker.

Basert på utfordringene plattformene for aksebasert folkefinansiering har fikk vi

følgene problemstilling:

«Hva kan Folkeinvest gjøre for å engasjere folk til å spare og investere i

tidligfaseselskaper?»

For å besvare problemstillingen har undersøkt relevant sekundærdata og

gjennomført dybdeintervjuer med både uerfarne og erfarne investorer og sparere. I

kapittel 2 presenterer vi en grundig gjennomgang av tilgjengelig og relevant teori

om folkefinansiering og teorier om holdninger og atferd. Videre valgte vi å

intervjue både uerfarne og erfarne investorer for å kunne sammenligne og

identifisere sentrale holdninger, assosiasjoner og erfaringer blant

forbrukersegmentene til Folkeinvest.

Av dybdeintervjuene fant vi relativt store forskjeller mellom de uerfarne og erfarne

investorene. De uerfarne hadde liten eller ingen kjennskap og forbindelser til equity

crowdfunding, mens de erfarne investorene vi snakket med hadde alle personlige

erfaringer med flere norske folkefinansieringsplattformer.

Videre identifiserte vi også at flere av de uerfarne investorene følte at aksjebasert

folkefinansiering var utilgjengelig for dem, og at dette var noe for finanseliten, som

de hadde sett på TV. De oppga at de var usikre hvordan man ble invitert til å delta

i slike kampanjer, og oppga at dette føltes ut som et tilbud som var lukket for dem.
Description
Bacheloroppgave i Entreprenørskap fra Handelshøyskolen BI, 2021
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit