Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHanssen, Fredrik
dc.contributor.authorStranden, Daniel Jakobsen
dc.date.accessioned2021-10-01T15:27:07Z
dc.date.available2021-10-01T15:27:07Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2787092
dc.descriptionBacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2021en_US
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven handler om fenomenet showrooming. Hensikten med denne studien var å utforske om fysisk distanse mellom en forbruker og en fysisk butikk påvirker folks moralske evaluering av showrooming. Oppgaven tar sikte på å belyse hvorfor vi som forbrukere ikke alltid showroomer, og om forklaringen kan være at det føles galt eller er ubeleilig. Oppgavens utgangspunkt er derfor følgende problemstilling: «Hvilke faktorer påvirker folks moralske evaluering av ulike tilfeller av showrooming?” For å belyse problemstillingen har det blitt gjennomført et eksperiment i form av kvantitativ metode hvor et spørreskjema ble brukt for innsamling av data. På bakgrunn av det og eksisterende faglitteratur rundt fenomenet, ble det utarbeidet seks hypoteser. Disse ble utgangspunktet for en korrelasjonsanalyse for å undersøke sammenhenger mellom variablene, og en ANOVA-test med tilhørende post hoc-test for å sammenligne relevante mellomgruppeforskjeller. Funnene viste at alle hypotesene kan støttes helt eller delvis, med unntak av H6. Analysene indikerte at folks moralske evaluering av showrooming blir påvirket av den fysiske distanse forbruker har til butikken. Oppgaven svarer derfor på folks moralske tanker ved å kjøpe et produkt på nett, etter at man har søkt informasjon om produktet i en butikk. Resultatet viser at respondentene synes det er umoralsk og føles mer galt med showrooming, jo kortere avstanden er mellom forbrukeren og den fysiske butikken.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectmarkedsføringen_US
dc.subjectmarkedsføringsledelseen_US
dc.titleShowrooming: moral og fysisk distanse "Hvilke faktorer påvirker folks moralske evaluering av ulike tilfeller av showrooming?"en_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel