• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sosial ønskverdighet innenfor arbeidsmotivasjon

Hansson, Marie Aasrud; Braathen, Anniken
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2911419.pdf (2.866Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2786892
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [881]
Abstract
Hensikten med denne oppgaven er å undersøke om det foreligger sosial

ønskverdighet innenfor ulike typer motivasjon, og om jobbsøkere som avslører

ulike typer motivasjon fremstår som mer eller mindre attraktive. Oppgaven er

gjennomført som et eksperiment, hvor totalt 215 respondenter ble delt inn i tre

grupper. Først ønsket vi å måle respondentenes indre, ytre og prososiale

motivasjon. Videre ble hver gruppe presentert for en hypotetisk forsker innen

geologi som hadde ulik type arbeidsmotivasjon. Forskeren kunne enten være

indre, ytre eller prososialt motivert i sitt arbeid som geolog. Til slutt ble

respondentene bedt om å ta stilling til om de ville ansatt forskeren og hvor mye av

de ulike typene motivasjon en forsker ideelt sett burde ha.

Oppgaven inneholder videre en gjennomgang av teori relatert til ulike typer

motivasjon, arbeidsmotivasjon, sosial ønskverdighet og Chip Heath sin teori om

“The extrinsic incentive bias”. For å besvare problemstillingen ble det fremsatt to

hypoteser. Hypotesene ble brukt i en post hoc-test for å sammenligne relevante

mellomgruppeforskjeller. I tillegg gjennomførte vi en korrelasjonsanalyse for å

undersøke interne sammenhenger mellom variablene.

Resultatene fra studien viser at respondentene helst vil ansette en indre motivert

geolog, deretter en prososial motivert geolog og minst en ytre motivert geolog.

Dette tyder på at det kan være en sosial ønskverdighetsdimensjon. Det viste seg

også i korrelasjonsmatrisen at respondentene selvrapporterte seg selv høyest på

indre motivasjon, av de tre motivasjonstypene. Dette støtter teorien om sosial

ønskverdighet, at man ønsker å fremstille seg selv på en sosial fordelaktig måte.
Description
Bacheloroppgave i Human Resource Management fra Handelshøyskolen BI, 2021
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit