Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNorheim, Simon S.
dc.contributor.authorSæther, Andreas Dimmen
dc.contributor.authorKjerstad, Ismail Ola
dc.date.accessioned2021-09-30T14:17:26Z
dc.date.available2021-09-30T14:17:26Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2786716
dc.descriptionBacheloroppgave i Entreprenørskap fra Handelshøyskolen BI, 2021en_US
dc.description.abstractIntraprenørskap og bærekraft er nøkkelordene for denne oppgaven hvor vi dykker dypere inn i hvordan større, innovative og velkjente selskaper i Norge arbeider med innovasjon og bærekraftig utvikling. Vi ser nærmere på selskapene; Posten Norge, Yara International, Lyse og Jotun, som alle er sterke innen innovasjon og bærekraft, samt selskaper som utøver en form for intraprenørskap. Bedriftene kan omtales som pionéerer innen sine bransjeområder, og er kåret blant Norges mest innovative virksomheter i 2020. I denne forbindelse ser vi nærmere på og besvarer problemstillingen “Hvordan tilrettelegges det for intraprenører i de mest innovative selskapene i Norge og i hvilken grad involveres bærekraft i dette arbeidet?” Innledningsvis presenteres bakgrunn for caset, litt om bedriftene og problemstilling. Deretter går vi videre til teori som introduserer temaet intraprenørskap, med fokus på hvordan det kan tilrettelegges gjennom teoretiske modeller for utøvelse. Sentrale områder som innovasjonskultur, organisasjonsstruktur, strategi, ledelse og ressurser, og faktorer innen disse blir lagt frem med aktiverende og hemmende virkning. Videre går vi inn på hvordan bedriftene forholder seg til bærekraft. Vi har benyttet oss av kvalitativ metode og har intervjuet åtte ansatte i de ulike selskapene. Dette har gjort det mulig å kartlegge arbeidet i selskapene og teste teori med hvordan innovasjon innad i selskapene fungerer i praksis, noe som videre har dannet grunnlaget for utredning i analyse og konklusjon. Problemstillingen blir besvart ved at vi bekrefter faktorer som tilrettelegger for intraprenørskap innen de ulike sentrale områdene. Empirien viser at alle selskapene jobber aktivt med innovasjon, og strukturerer dette arbeidet gjennom ulike systemer. Det foreligger høy grad av autonomi i avdelingene som arbeider med innovasjon, noe som bevisst gjøres for å øke idegenerering og sikre forutsigbarhet.Videre viser ledere engasjement og tillit, noe som åpner opp for risikotaking og eksperimentering. Det er flat struktur som fungerer best i dette arbeidet, hvor kommunikasjon flyter lett på tvers av avdelinger- som skaper bred tilgang på kompetanse og nettverk. Alle bedriftene tar ansvar for bærekraftig utvikling, med variert grad av fokus på økonomi, samfunn og miljø. Dette samtidig som flere av bedriftene har implementert bærekraft i strategien, eller har tydeliggjort arbeidet slik at intraprenører lettere kan jobbe mot bærekraftsmålene. Som en naturlig konsekvens virker det som at skillet mellom intraprenører og sosiale intraprenører begynner å falme, hvor intraprenører så og si utelukket inkluderer bærekraft i sitt arbeid.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectentreprenørskapen_US
dc.titleIntraprenørskap og bærekraften_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel