• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Intraprenørskap og bærekraft

Norheim, Simon S.; Sæther, Andreas Dimmen; Kjerstad, Ismail Ola
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2912351.pdf (2.612Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2786716
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Intraprenørskap og bærekraft er nøkkelordene for denne oppgaven hvor vi dykker

dypere inn i hvordan større, innovative og velkjente selskaper i Norge arbeider

med innovasjon og bærekraftig utvikling. Vi ser nærmere på selskapene; Posten

Norge, Yara International, Lyse og Jotun, som alle er sterke innen innovasjon og

bærekraft, samt selskaper som utøver en form for intraprenørskap. Bedriftene kan

omtales som pionéerer innen sine bransjeområder, og er kåret blant Norges mest

innovative virksomheter i 2020. I denne forbindelse ser vi nærmere på og besvarer

problemstillingen “Hvordan tilrettelegges det for intraprenører i de mest

innovative selskapene i Norge og i hvilken grad involveres bærekraft i dette

arbeidet?”

Innledningsvis presenteres bakgrunn for caset, litt om bedriftene og

problemstilling. Deretter går vi videre til teori som introduserer temaet

intraprenørskap, med fokus på hvordan det kan tilrettelegges gjennom teoretiske

modeller for utøvelse. Sentrale områder som innovasjonskultur,

organisasjonsstruktur, strategi, ledelse og ressurser, og faktorer innen disse blir

lagt frem med aktiverende og hemmende virkning. Videre går vi inn på hvordan

bedriftene forholder seg til bærekraft. Vi har benyttet oss av kvalitativ metode og har intervjuet åtte ansatte i de ulike

selskapene. Dette har gjort det mulig å kartlegge arbeidet i selskapene og teste

teori med hvordan innovasjon innad i selskapene fungerer i praksis, noe som

videre har dannet grunnlaget for utredning i analyse og konklusjon.

Problemstillingen blir besvart ved at vi bekrefter faktorer som tilrettelegger for

intraprenørskap innen de ulike sentrale områdene. Empirien viser at alle

selskapene jobber aktivt med innovasjon, og strukturerer dette arbeidet gjennom

ulike systemer. Det foreligger høy grad av autonomi i avdelingene som arbeider

med innovasjon, noe som bevisst gjøres for å øke idegenerering og sikre

forutsigbarhet.Videre viser ledere engasjement og tillit, noe som åpner opp for

risikotaking og eksperimentering. Det er flat struktur som fungerer best i dette

arbeidet, hvor kommunikasjon flyter lett på tvers av avdelinger- som skaper bred

tilgang på kompetanse og nettverk. Alle bedriftene tar ansvar for bærekraftig

utvikling, med variert grad av fokus på økonomi, samfunn og miljø. Dette

samtidig som flere av bedriftene har implementert bærekraft i strategien, eller har

tydeliggjort arbeidet slik at intraprenører lettere kan jobbe mot bærekraftsmålene.

Som en naturlig konsekvens virker det som at skillet mellom intraprenører og

sosiale intraprenører begynner å falme, hvor intraprenører så og si utelukket

inkluderer bærekraft i sitt arbeid.
Description
Bacheloroppgave i Entreprenørskap fra Handelshøyskolen BI, 2021
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit