dc.description.abstract | Sosiale medier er kanaler som kan benyttes av bedrifter til å selge og skape
kontakt med følgere. Instagram er en kanal med mange brukere og gode
muligheter for bedrifter til å oppnå kontakt med relevante kundegrupper. Et av
feltene som har svært mange brukere er innenfor hobbyen strikking hvor brukere
deler innhold og inspirerer hverandre. Stadig flere små og mellomstore
strikkebedrifter og strikkedesignere bruker kanalen som en markedsføringskanal.
Disse har tilsynelatende en personlig stil og fremtoning som det virker som de
bruker for å oppnå kontakt med følgere. I dette studiet belyses hvilke faktorer som
påvirker følgerenes opplevde tilknytning til strikkedesigneren / strikkebedriften på
Instagram. Vil den opplevde tilknytningen føre til tilknytningsoverføring og
dermed ha påvirkningskraft på kjøpsintensjonen hos følgeren?
Studiets problemstilling er: Hvordan påvirker faktorer følgeres tilknytning til
Strikkedesigneren/Strikkebedriften, og overføres tilknytningen til kommersielle
aktiviteter?
I studiet er det anvendt relevant teori og empiri fra tidligere forskning for å utvikle
en studiemodell og hypoteser med tilhørende faktorer som kan svare på studiets
problemstilling. Forskningsdesignet som benyttes er tverrsnittundersøkelse med
forhåndsvaliderte spørsmål. Populasjonen i undersøkelsen er strikkere på sosiale
medier som gir et bekvemmelighetsutvalg, avsluttende N= 751. Studiet utleder
elleve hypoteser som består av 5 ledd i studiemodellen: Ideality need fulfillment,
Relatedness need fulfillment, Competence need fulfillment, Attachment,
Attachment transfer og Purchase intention med tilhørende faktorer i tråd med
studiemodellen. Det er anvendt regresjonsanalyse for å teste hypotesene.
Resultatene viser støtte for alle hypotesene og faktorene unntatt H2: Visual
aesthetics. Dermed er 10 av 11 hypoteser og faktorer støttet. Disse er H1:
Inspiration, H3: Physical Attractiveness, H4: Enjoyability, H5: Similarity, H6:
Authenticity, H7: Informativeness, H8: Expertise, H9 a)b)c) Ideality, Relatedness
og Competence need fulfillment, H10: Attachment og H11: Attachment transfer.
Resultatene diskuteres og oppsummeres til slutt med konklusjonen at inspirasjon, fysisk attraktivitet, fornøyelighet, likhet, autensitet, informativitet og ekspertise
hos en strikkedesigner/bedrift kan se ut til å påvirke behov for idealitet, likhet og
kompetanse som igjen fører til tilknytning og tilknytningsoverføring i form av
kjøpsintensjon. | en_US |