• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

PRODUSENTERS UTVIDELSE TIL BÆREKRAFTIGE KATEGORIER : Betydningen av merkearkitektur : En studie om forbrukeres evaluering av nye plantebaserte produkter

Fjeld, Ingeborg; Hansen, Aurora Betten
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2912082.pdf (3.722Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2786422
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [881]
Abstract
Et økende fokus på klima og miljø har satt bærekraftig utvikling på agendaen.

Det grønne skiftet får naturligvis konsekvenser for forbrukermarkedet også, der

mange stiller krav til bærekraft og miljø når de handler. Grunnet dette må

bedrifter stadig omstille seg, og bør kunne tilby mer bærekraftige produkter for

å være konkurransedyktige. Formålet med studiet er å undersøke hvordan

leverandører som ikke har fokusert på bærekraft tidligere, på best mulig måte

kan utvide til bærekraftige kategorier. Merkearkitektur står sentralt når bedrifter

ønsker å utvide merkevaren eller produktkategorien, da strategien de velger

potensielt kan gi store implikasjoner i senere tid. Vi ønsker å se nærmere på

hvilken effekt ulike merkearkitekturer har på kjøpsintensjonen til forbrukere.

Følgende problemstilling ble derfor formulert;

“Hvilken rolle spiller merkearkitektur inn på ikke-bærekraftige produsenters

utvidelse til bærekraftige kategorier?”

Videre gjorde vi søk for å finne relevant litteratur og verdifulle kilder, for å få

tilstrekkelig med kunnskap. Dette ga oss en grunnleggende bakgrunn og innsikt

i temaet vi ville undersøke. Vi presenterer ulike merkearkitekturer, og ønsker å

se på ulike variabler som antageligvis kan forklare eller forsterke effekten av

arkitekturen på kjøpsintensjonen til forbrukerne. Variablene vi har undersøkt er

prisnivå, forbrukernes oppfatning av kvalitet på de ulike merkearkitekturene, og

deres kjøpsintensjon.

Oppgaven følger en kvantitativ undersøkelse med et eksperimentelt

forskningsdesign. Dataene har vi samlet inn via Qualtrics i og distribuert

gjennom Facebook. 192 respondenter ble delt i 4 grupper med to manipulasjoner

av merkearkitektur og to manipulasjoner av pris. En manipulasjonssjekk ble

gjennomført, der kun respondentene som bestod ble inkludert i videre analyser.

Resultatene i studiet er bekreftet gjennom regresjonsanalyser i JMP og en

mediator-analyse. Hovedresultatene viser at respondentene oppfatter at en

«subbrands» arkitektur er av høyere kvalitet enn en «House of brands»

arkitektur, og at en høyere oppfattet kvalitet leder til høyere kjøpsintensjon. Det

var ingen signifikante funn knyttet til prisnivå og vi kan derfor ikke konkludere

med at det påvirker effekten av merkearkitektur på forbrukeres kjøpsintensjon.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2021
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit