• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den samfunnsbevisste forbruker

Skullerud, Nina Brundtland; Barstad, Ronja Maria
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
2909559.pdf (3.580Mb)
Vedlegg_ Litteraturmatrise.pdf (108.3Kb)
Vedlegg_ Sporreundersokelse.pdf (224.5Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2783693
Utgivelsesdato
2021
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Denne studien omhandler forbrukeres holdning til virksomheters samfunnsansvar

(CSR) og deres holdning til eget samfunnsansvar som forbruker. Majoriteten av

varer som selges på forbrukermarkedet i Norge er importert fra utlandet. Det kan

være vanskelig for forbrukere å ta stilling til om produksjonen og

forretningspraksisen bak merkevarene de kjøper er etisk, da dette ikke

nødvendigvis er regulert gjennom arbeidsmiljølov og lov om avfallshåndtering.

I denne oppgaven har vi valgt å benytte oss av et deskriptivt forskningsdesign

inspirert av en studie gjort av Rizkallah (2012) «Brand-Consumer Relationship

And Corporate Social Responsibility: Myth Or Reality & Do Consumers Really

Care?». Vi har undersøkt hva som skiller de samfunnsbevisste forbrukerne fra

resten av populasjonen og forbrukeres generelle holdning til virksomheters

samfunnsansvar. Dette gjorde vi gjennom en kvantitativ spørreundersøkelse som

ble utformet i Qualtrics og innhentet data ble analysert i JMP-programvare.

Følgende problemstilling la føringer for oppgaven:

Er forbrukere blitt mer bevisste på selskapers samfunnsansvar, og hvem er de

samfunnsbevisste forbrukerne?

Spørreundersøkelsen inneholdt spørsmål knyttet til holdning til CSR og holdning

til samfunnsansvar som forbruker. Avslutningsvis inkluderte vi demografiske

variabler. Resultatene i studien er bekreftet ved hjelp av statistiske analyser som

omfatter dummy-regresjon og Kji-kvadrat test. Etter å ha gjennomført en

kvantitativ analyse fikk vi indikasjoner på at kjønn og alder kan bidra til å

beskrive den samfunnsbevisste forbruker.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2021
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit