Den samfunnsbevisste forbruker
Bachelor thesis

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2783693Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
Denne studien omhandler forbrukeres holdning til virksomheters samfunnsansvar
(CSR) og deres holdning til eget samfunnsansvar som forbruker. Majoriteten av
varer som selges på forbrukermarkedet i Norge er importert fra utlandet. Det kan
være vanskelig for forbrukere å ta stilling til om produksjonen og
forretningspraksisen bak merkevarene de kjøper er etisk, da dette ikke
nødvendigvis er regulert gjennom arbeidsmiljølov og lov om avfallshåndtering.
I denne oppgaven har vi valgt å benytte oss av et deskriptivt forskningsdesign
inspirert av en studie gjort av Rizkallah (2012) «Brand-Consumer Relationship
And Corporate Social Responsibility: Myth Or Reality & Do Consumers Really
Care?». Vi har undersøkt hva som skiller de samfunnsbevisste forbrukerne fra
resten av populasjonen og forbrukeres generelle holdning til virksomheters
samfunnsansvar. Dette gjorde vi gjennom en kvantitativ spørreundersøkelse som
ble utformet i Qualtrics og innhentet data ble analysert i JMP-programvare.
Følgende problemstilling la føringer for oppgaven:
Er forbrukere blitt mer bevisste på selskapers samfunnsansvar, og hvem er de
samfunnsbevisste forbrukerne?
Spørreundersøkelsen inneholdt spørsmål knyttet til holdning til CSR og holdning
til samfunnsansvar som forbruker. Avslutningsvis inkluderte vi demografiske
variabler. Resultatene i studien er bekreftet ved hjelp av statistiske analyser som
omfatter dummy-regresjon og Kji-kvadrat test. Etter å ha gjennomført en
kvantitativ analyse fikk vi indikasjoner på at kjønn og alder kan bidra til å
beskrive den samfunnsbevisste forbruker.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2021